Recension: ”Agenturen: Ett livsavgörande beslut” av Christina Larsson

Maria Näslund har läst första delen i Christina Larssons nya bokserie – där Göteborg utgör skådeplats för ett eskalerande gängkrig.

Kriminalroman

Christina Larsson

Agenturen: Ett livsavgörande beslut

Romanus & Selling

Konflikterna mellan rivaliserande gäng i Göteborgs förorter eskalerar och när polisen ska träffa en informatör hamnar patrullen mitt i skottlinjen. Christina Larsson, som tidigare skrivit både spänning och feelgood, landar med sin nya kriminalroman i något som inledningsvis känns obehagligt nära verkligheten. Berättelsen ska dock snart utveckla sig till en skruvad historia, där alla i polishuset verkar misstänka varandra för att läcka men där läsaren ganska tidigt har koll på skurken.

Huvudpersonen Louise är polis men också nyckelvittne i en kommande och omtalad rättegång. Hennes make Max är säkerhetsexpert men också en man som önskar att hans fru inte hade ett så farligt jobb. Och då har han ändå ingen aning om hur mycket värre det ska bli. Som av en händelse korsas deras arbetsvägar – hur litet kan Göteborg vara – på ett minst sagt problematiskt vis och nu står båda inför en fiende som kräver mer skydd än säkerhetsdörrar och speciallarm.

Inte bara i Göteborg

Trots allt som händer på olika håll på kort tid är det en något trög men också rörig start. I bokens andra del får berättelsen bättre fart och blir tydligare. ”Ett livsavgörande beslut” är också den inledande romanen i en spänningsserie och här etableras det som ska föra Louise och Max vidare på fortsatta äventyr. Det är en minst sagt kreativ intrig och det är vändningen som ser till att skapa spänning framåt. När allt står på spel visar sig de äkta makarna vara påhittiga entreprenörer och de förmedlar en bild av distansarbete som är befriande långt från verklighetens hålögda mjukisbyxtillvaro.

Det kliar i redaktörsfingrarna när man efter en dryg sida av en roman har läst både ”oron gnagde i magen” och ”frustrationen gnagde inom henne”, men att låta det ligga och gnaga vore förstås fånigt. Göteborg som spelplats i litteraturen är alltid intressant att ta del av men det är i bokens andra del, när vi förflyttas till en helt annan miljö, som en ny energi uppstår. Detta påverkar också huvudpersonerna och särskilt då Max, som i början är en ganska platt och tröttsam figur men som växer när det bränner till. Slutet är precis så öppet som en bok som har lovat en fortsättning kan förväntas vara.

Missa inget från GP Kultur!

Nu kan du få alla våra kulturnyheter, reportage, debatter och recensioner som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Kultur. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.