Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Sångerskan själv framstår som sympatisk och god, men förblir lite svår att se, skriver Jonathan Bengtsson. Bild: Maria Östlin

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Rart och enkelt om Charlotte Perrelli

Jonathan Bengtsson recenserar biografin Flickan från Småland.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Biografi

Charlotte Perrelli, Leif Eriksson och Martin Svensson

Flickan från Småland

Lind o co

Leif Eriksson och Martin Svensson, de två journalister som tillsammans med Charlotte Perrellis författat hennes självbiografi, koncentrerar sig till en något lurig del av det litterära fältet. De har tillsammans tidigare skrivit youtubeprofilerna Jockiboi och Jonna Lundells biografier. Även Alexander ”The Mauler” Gustafssons. Ni hör.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

LÄS MER: Att kalla Jockiboi rasist ekar av landsortsförakt

Nu har de båda alltså tagit sig an uppgiften att synliggöra Charlotte Perrelli, i Flickan från Småland. En titel som ska informera om att Perrelli är något annat än lätt muterade kampsportare och vräkiga barnstjärnor: hon är bara en tös från Hovmantorp.

Denna längtan bor hos många kända människor. Man vill försäkra allmänheten om att man gör samma saker som dem, känner samma känslor som dem, och inte alls är annorlunda bara för att man lever i explosivt, i princip vulkaniskt ekonomiskt välstånd.

Charlotte Perrelli lyckas också med att komma ut som hänsynslöst ordinär. Hon väljer i boken exempelvis att undslippa sig lite för mycket nonsens om sitt eget liv, en för de flesta människor återkommande egenskap. Också till sin kronologi är Flickan från Småland alltigenom enkel. Vi följer sångerskan från barndom, pressar genom hennes mycket frodiga karriär, och når till sist nutid. Verket ska enligt förlaget naturligtvis vara både ocensurerat och öppenhjärtligt.

Perrelli tycks också själv anse att hon är intim, bokens präktiga ton förmedlar detta tydligt, men Eurovision-vinnaren avtäcker sällan något som värker på riktigt. Inte ens när en inflammerad skilsmässa berörs stormar sidorna. Passagen om hennes pappas depressioner utgör dock ett undantag.

Flickan från Småland blir till sist en hygglig titel, då den säger oss precis allt. Detta är en rar och enkel självbiografi, livsnödvändig bara för dem som redan har rest kyrka över Charlotte Perrelli. Stötvis fin, ibland tömd på färg. Sångerskan själv framstår som sympatisk och god, men förblir lite svår att se. Vilket sannolikt också var centraltanken: ge läsaren precis så mycket att det känns självutlämnande, utan att egentligen vara det.