Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

David Polfeldt, vd för spelbolaget Massive och Patrick Bach som leder Ubisofts nya Stockholmkontor. Minst 100 personer ska anställas och till sommaren räknar man med att vara i gång på allvar. Så småningom ska kontoret vara en av Sveriges största spelutvecklare.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Prestigespelet "Avatar" rivstartar ny studio

Speljättens Ubisofts nya kontor i Stockholm ska på kort tid anställa minst 100 personer och bli en av Sveriges största utvecklare – i en stad där konkurrensen om kompetens är stenhård. Första uppdraget blir massivt: Hjälpa till att utveckla "Avatar"-spelet.

Det gäller att ha lite fantasi för att föreställa sig att en av Sveriges stora spelutvecklare ska ha sitt säte i vindsvåningen på Östermalm i Stockholm redan till sommaren. Visst är det stort och modernt, och några flipperspel står redan på plats. Men framförallt är det tomt. Där skrivbord och skärmar inom kort ska ta över och bli ett kontor som branschbedömare tror kan bli ett av Sveriges största

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Internationella speljätten Ubisofts dotterbolag Massive i Malmö växer så det knakar, och tillsammans med det nya kontoret i Stockholm ska de två utveckla det kommande storspelet baserat på regissören James Camerons kommande "Avatar"-film.

- Det är en fruktansvärt stor kreativ utmaning att skapa en värld som i dag bara finns i ett antal stillbilder som sen blir till en film. Man vill utveckla de teman som finns i filmens säg två timmar, så ska vi göra 100 eller kanske 200 timmar, i samma fantasi, säger Massives vd David Polfeldt.

"Drömsituation"

Han säger att spelet inte kommer att följa filmerna, utan vara en sätt att som spelare leva i filmernas värld. Vad det kommer att bli för typ av spel kan han inte berätta, delvis för att det inte är helt bestämt.

Patrick Bach, som har rekryterats från Dice, med "Battlefield" och "Mirrors edge"-spel på sitt cv, beskriver "Avatar" som en drömsituation för det nystartade kontoret.

- Jag ser det som en fantastisk möjlighet som vi inte vill slarva bort utan snarare ta vara på med Massive och visa att vi kan matcha förväntningarna på filmerna, säger han.

Inte svårt hitta folk

TT: Ni öppnar i den kanske konkurrenstätaste staden i Sverige. Hur påverkar spelutvecklarbristen er?

- Jag upplever det inte som ett problem överhuvudtaget. Det är väldigt många som har sökt. Det är inga problem att hitta människor. Det svåra är att hitta rätt människor, säger han och tillägger att de flesta som söker redan har ett jobb i dag.

- Det svåra är att bygga ett lag, fortsätter han.

TT: Är "Avatar" en anledning till att folk söker sig hit?

- Både och. Det är attraktivt för att det visar vilken ambitionsnivå studion har. Det i sin tur ger en idé vad den kommer att bli. På så sätt är "Avatar" en attraktiv produkt att jobba med, många gillar att studion är en startup. Att vi börjar från noll men med Ubisoft och Massive i ryggen, säger Bach.

Stockholm som Hollywood

Bach säger att han arbetar i en av få branscher där människor jagar sina drömmar. Han jämför det med att flytta till Los Angeles för att jobba i filmindustrin, även om Stockholm bara är ett av flera "Hollywood".

- Väldigt många flyttar till Stockholm för att vara med i det som slarvigt kallas för det svenska spelundret. För har man jobbat på några av de studior som gör fantastiska produkter, kan man få jobb var som helst i hela världen, säger han.