Plura ställer ut tavlor

ANNONS
|

Det är lite grand som att kliva in i Gunilla Manns studio på Österlen. Man blir nästan golvad av alla färgerna. Men för Per "Plura" Jonsson, som målat så länge han kan minnas, är inte färgerna av någon större betydelse.

- Det är så dålig belysning där jag målar, jag måste kräma på med färgerna för att se nåt, säger en lunchmätt Plura Jonsson, som nyss avslutat hängningen av sin allra första vernissage.

Hans 28 tavlor har inget särskilt budskap, och de fyller inger mer funktion än att Plura vill sätta igång betraktarens tankar – och gärna släppa sina egna.

ANNONS

- Det är rätt befriande att måla, jag kan låta radion gå eller sätta på mina favoritlistor med bra musik (t.ex Bobby Womack och Bob Dylan). Det är behagligt.

Bland Pluras färgstarka konstverk finns segelbåtar och kossor, självporträtt och blommor, Silencestudion i Koppom, S:t Eriksbron i Stockholm och Kostersundet. Priserna varierar från 3 900 kronor för en Atlantislitografi upp till 35 000 kronor för målningen Makrillfiske i Bosporen.

Även om Plura målat av och till under hela sitt liv är det först under den senaste tiden som måleriet tagit fart på allvar. För ett par år sedan fick han målarfärg och ett antal tomma dukar av en bekant, utrustning som Plura sedan gömde undan hemma i lägenheten. Där stod de till dess att samvetet plötsligt sade ifrån.

- Jag hade inget att göra i januari-februari så då började jag måla. Intensivt. Och efter ytterligare en månad då jag var inackorderad på Konstepidemien här i Göteborg hade jag gjort ett 30-tal tavlor.

Det var effektivt…

- Eller hur? När jag och Mauro (Scocco) var i Spanien nyligen kom vi till ett hus där Picasso tydligen bott och hade gjort sex målningar på två år. "Picasso, fan vad lat han var" som Mauro sade.

ANNONS

.

PLURAS VERNISSAGE:

Pluras tavlor visas på Galleri Ferm i Göteborg fram till den 29 september. I helgen medverkar Plura själv vid vernissagen för den som vill prata med konstnären.

ANNONS