Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Per I Gedin | Varför får Heidenstam inte vara den han är?

Per Gedin försvarar Verner von Heidenstam men Lisbeth Larsson låter sig inte övertygas.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Bok

Bok

Per I Gedin | Varför får Heidenstam inte vara den han är?

Lind & Co

Behovet av nationalskalder är sedan länge förbi. Och Verner von Heidenstam, som under en lång tid intog positionen som sådan i Sveriges har fått se sig både nedvärderad, förlöjligad, baktalad och bortglömd. Per I Gedin tycker att det är förfärligt. Det har han vittnat om tidigare. För ett par år sedan skrev han också den stora biografin Heidenstam. Ett liv, där han slog ett slag för den gode Heidenstam och nyanserade bilden av honom.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Gedin går vidare med sitt äreräddningsprojekt i den lilla boken Varför får Heidenstam inte vara den han är? Det är som om han hade gått och ilsknat till för att vi inte alla bytte fot, gjorde bot och bättring och stämde upp i en gemensam hyllningssång. Och med en rasande energi går han igenom anklagelserna mot Heidenstam punkt för punkt: han svek sina vänner, var en manschauvinist, nazist, pedofil et cetera – och finner dem falska.

Gedin kallar sin lilla bok för en filippik, stridsskrift, men den har, skulle jag säga, snarare karaktären av ett försvarstal. Ärkeboven i hans framställning är Fredrik Böök. Den gamle vännen som efter Heidenstams död gav ut en tvåbandsbiografi där han skilde på dikten och diktaren och fann den förra storslagen, men den senare lite mindre så. Böök samarbetade med Kate Bang, Heidenstams sista kärlekspartner som förvisades från Övralid under hans sista år. Böök blev själv kanske lite väl förtjust i denna begåvade kvinna. Andra världskriget var också över och kanske ville Böök distansera sig från den diktare som precis som han själv i mediarapporteringen framstått som beundrare av Hitlertyskland.

Det finns säkert många förklaringar till att Heidenstam fått ta stryk i den senare litteraturhistorieskrivningen. En kan också vara att även om han skrivit vissa klassiska dikter så känns större delen av hans diktning inte särskilt angelägen längre.