På slottet möttes krigsänkorna

Kvinnorna på slottet inleds med en bjudning hösten 1938 på ett förfallet tyskt slott, dit alla vill komma men ingen egentligen vill vara, Lisa Ahlqvist har läst.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

Ordet ”slott” har avgjort lite trevligare klang än ”fästning”. När det första associeras med baler och prinsessor, kopplas det andra till krig och manspillan. Men var bor makten? I rätt sällskap. Där det är möjligt att slå sig lös, men ändå viktigt att slå vakt om ordningen.

Just den där avmätta feststämningen är vad journalisten och författaren Jessica Shattuck utgår från i sin senaste roman. Kvinnorna på slottet inleds med en bjudning hösten 1938 på ett förfallet tyskt slott, dit alla vill komma men ingen egentligen vill vara. Boken avslutas med att värdinnan drygt femtio år senare besöker det forskningscenter, som byggnaden gjorts om till. Detta anrika Burg Lingenfels, som grevinnan Marianne von Lingenfels strax efter kriget förvandlat till hem för några avrättade motståndsmäns efterlevande. Vilka ståndpunkter och upplevelser bryts där mot varandra? Ganska skickligt visar Shattuck, hur minnen och hierarkier både blottas och bevaras. Högt respekterade men prövade hjälteänkor fördöms snart av Marianne för sina förhållanden med nazister.

ANNONS

I en text fylld av fram- och tillbakablickar framträder tydligt konflikten mellan huvudpersonens aristokratiska arv och andra klasserfarenheter. Med enkla medel förmår Shattuck skildra sin slottsfru som både komplex och kategorisk. Detsamma gäller för de flesta människor som författaren porträtterar. Ett par undantag är Mariannes döttrar, som båda flyttat med sin mor till USA och där konserverats som en snäll respektive elak flicka.

Förbluffande slarvig är bilden av amerikansk karriärkvinna anno 1991 i ”fräscha Angela Merkel-dräkter” (vem utanför Tysklands förbundsdag kände vid den tiden till den blivande kanslern?). Trots alltför stor iver att knyta ihop den historiska säcken, skriver Jessica Shattuck likväl engagerat om människor på den kontinent som av vissa en gång beskrevs som Festung Europa.

ANNONS