Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

På plats i Lars Tunbjörk-landet

Kathy Ryan, bildchef för New York Times Magazine hyllar Lars Tunbjörk: "Ingen annan är som han."

Kathy Ryan, bildchef på New York Times Magazine, samarbetade med Lars Tunbjörk i tjugo år. I går var hon i Borås för att hylla den svenske fotografen. "Jag älskar honom, han är så speciell!" 
- Titta här! Rött. Gult och blått. Det var så han jobbade: med de väsentliga färgerna och kompositionen. Och vilken lekfullhet! Kombinerad med surrealism.


Kathy Ryan pekar och gestikulerar. Det är en fröjd att gå runt i den nya Lars Tunbjörk-avdelningen på Borås konstmuseum med den inflytelserika amerikanska bildchefen. Se det hon ser, med sin erfarna blick, och höra hennes träffsäkra analyser.
– Form och innehåll gick alltid hand i hand för Lars Tunbjörk. Bilderna är tagna med en egensinnig känslighet och genomsyras ofta av en närmast serieaktig humor. Men någon romantiker, det var han aldrig, slår hon fast.

Istället berömmer hon hans rappa klarsynthet och vilja att visa världen som den är. 
Första gången de träffades var i början av 1990-talet i när Lars Tunbjörk kom förbi på redaktionen i New York med sin portifolio. Kathy Ryan hade just bläddrat igenom fotoboken Landet utom sig och förundrades av vad hon såg. Hur han så pricksäkert lyckats fånga det moderna livet i all dess absurditet. Hur han lade ihop iakttagelser i vardagen till en alldeles egen helhet.
-Utrymmet i sig spelar ofta avgörande roll i hans bilder. Han är väldigt bra på att fånga atmosfärer och ge det rumsliga en ny innebörd. Men så hade han också ett sällsynt rörligt intellekt, säger Kathy Ryan.

Sjuka falkar och rika ranchägare

Som bildchef skickade hon ut den svenske fotografen på det ena utmanande uppdraget efter det andra: att fotografera sport i Dubai, möbler i Milano, franska viner, medelklasshopping i Kina, sjukhuslivet för skadade falkar i Abu Dhabi. Första uppdraget för var att fota stenrika ranchägare i Wyoming, ett uppdrag som passade Lars Tunbjörk perfekt. Bilderna han kom tillbaka med visade upp rika vita amerikaner i all sin excentricitet. Skarp samhällssatir, ändå utan att någon gjordes till åtlöje, minns Kathy Ryan.
-Humor med socialt patos var typiskt för Lars, men han skrattade aldrig åt människor, bara med.
När hon

gick igenom material inför resan till Borås häpnade hon över mängden unikt bildmaterial den svenske fotografen publicerat i New York Times Magazine genom åren, och hon är glad att så mycket av hans fotokonst nu kommer att bevaras för eftervärlden i Borås i samlad form.
-När Maud Nycander ringde och frågade om jag ville komma till Borås och inviga samlingen var det självklart. Jag älskar Lars Tunbjörk, han såg detaljer som ingen annan såg. 

Inspirerar yngre fotografer

Kathy Ryan tar hans bilder från övergivna kontor som exempel:
-De säger så mycket om arbetslivet, och alla de bisarra vanor och ritualer som tillåts fortgå där. Via sitt sätt att som utomstående fokusera på vissa detaljer fäster han vår uppmärksamhet på hur djupt onaturligt och konstlat livet i kontorsmiljön ofta är.
Enligt Kathy Ryan är Lars Tunbjörk fortsatt en inspirationskälla för många yngre fotografer. Hon öser lovord över årets mottagare av Lars Tunbjörk-priset Hannah Modigh, vars bilder hon just bekantat sig med och verkligen tycker var i Lars Tunbjörks anda:
-Vilken fantastisk fotograf! Henne vill jag anlita på direkten. Fast stämningen i hennes bilder är mer sensuell och intim än i Lars bilder. Och där han gärna porträtterar medelklassen är hon mer intresserad av fattiga människor i samhällets utkant.

Lars Tunbjörk fotograferade också mode för tidningen Libération i Paris 2004-2005. Unika fotografierna av hårt koncentrerade modeller backstage. Bilder som nu första gången visas upp för allmänheten.

 

Fotnot: Maud Nycander är fotograf och dokumentärfilmare. Hon var sambo med Lars Tunbjörk och de båda arbetade också tillsammans professionellt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.