Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Operan vill se fler kulturtanter

När Göteborgsoperan släpper årets abonnemang välkomnar de i sin annonskampanj fler att bli "kulturtanter". Frågan är hur budskapet rimmar med uppdraget att bredda sin publik?

I annonsen definieras kulturtanten som ja-sägare, sanningssägare, cykelfantaster, kryddodlare, grönsaksätare och rättvisemärkta, sångglada människor som gärna går på filmfestival.

Annonsen är bara en del av det arbete Göteborgsoperan gör för att nå en bredare målgrupp, menar Ing-Marie Persmo, marknads- och försäljningschef.

– Genom att lyfta begreppet Kulturtant vill vi bredda synen på vem som är kulturkonsument. Vi tror att de flesta bör kunna se att annonskampanjen är gjord med humor.

Vem ska annonsen nå ut till?

– En kulturintresserad grupp. Kulturtanten står för en person som älskar kultur och tillåter sig att njuta av livet, oavsett om hen är man eller kvinna, ung eller gammal.

Hur rimmar annonsen med uppdraget att nå en bredare målgrupp och verka för ökad integration, som är ert mål?

– Genom att vi leker lite med schablonen bildmässigt hoppas vi starta en diskussion om vem kulturbesökaren egentligen är och vilken roll kulturen spelar. Att vara kulturtant handlar om intresse och inställning till livet, inte om ålder och kön. I vår Kulturtantspodd kommer vi att prata om just detta.

I Kulturtantspodden som startar i april ska Klara Zimmergren med gäster tala om kulturens roll och om vilka som är kulturkonsumenter.

Operan har tidigare fått kritik och varit självkritiska vad gäller sitt arbete med mångfald och integration. Något som nuvarande konstnärlige ledare, Stephen Langridge, därför varit mycket fokuserad på. I tidigare intervjuer har han talat om vikten av att sänka tröskeln in till operahuset.

När GP söker honom för en kommentar kring annonsen och mångfaldsarbetet är han först på möte men svarar senare på kvällen i ett mail. Han menar att man velat möta sin nuvarande publik – och på sikt bygga en ny.

- Annonsens syfte är i första hand tänkt att bygga vårt abonnemang, vi riktar oss mest till personer som varit på Göteborgsoperan tidigare, även om detta är första gången de investerat i en säsongsbiljett. Det finns också andra grupper som aldrig varit på operan, och vi bjuder in dem att engagera sig, prova, kanske blir de abonnemangsmedlemmar i framtiden, men troligen inte i år.

Annonsen är gjord av Forsman och Bodenfors.

– Kampanjen har två delar. Dels handlar det om att diskutera hur en kulturtant kan se ut i dag, vilka intressen som är kännetecknande, att kulturtanten kan vara någon som oavsett ålder och kön har ett brinnande intresse för kultur. Dels handlar det om att skapa ett intresse för och kännedom om operans abonnemang, säger Susanna Glenndahl Thorslund, projektledare på Forsman och Bodenfors.

Västra Götalandsregionen, som ägare till Göteborgsoperan, har inte något att säga om annonsen. Kulturnämndens ordförande Conny Brännberg (KD) har inte sett den.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.