Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/13

Operan bjuder upp danspubliken

Fysiska introduktioner, publik på Stora scenen, eftersnack med dansarna. Göteborgsoperan har börjat bjuda upp danspubliken och hittills har biljetterna gått åt som smör.

Ikväll är det premiär på dansföreställningen Kult. Koreografen Ohad Naharins Decadance Gothenburg "låter publiken närma sig dansen och dansarna", enligt programmet. Kvällens andra verk Sacre är Roy Assafs tolkning av klassiska Våroffer.

Före fyra av föreställningarna erbjuds publiken en annorlunda form av introduktion till Sacre. Det kallas för fysisk introduktion och leds av dansare. Men vad är det?

– Vi kan visa en form, eller ett rörelsemönster, förklara hur vi arbetar tillsammans på scenen. Det bygger på deltagande, det är inte meningen att publiken ska dansa, men har man en fysisk erfarenhet till det som händer på scenen, kan det vara lättare att relatera till det man ser, säger Toby Kassell, en av dansarna som ska introducera publiken.

Det ska också kollegan Dorotea Saykaly. Hon tycker det är en strålande idé att bjuda in publiken.

– Det kan ge ett annat perspektiv på föreställningen.

Bara ett par dagar kvar till premiär, när vi ses i repsalen på Operan. Repetitionsarbetet är intensivt och dansarna skyndar iväg för att hinna slänga i sig lite lunch.

Fysisk introduktion är ett nytt koncept, den 13 september är det är dags för den första på Operans lilla scen. Metoden har skapats och utvecklats av dansprofessorn Ingo Diehl i Frankfurt, den har tillämpats vid flera festivaler och danshus men Göteborgsoperans danskompani är det första kompani som han lämnat över den till.

Biljetterna tog slut med en gång

Några våningar ovanför sitter Katrín Hall, konstnärlig ledare för dans, i ett rum med utsikt över älven och staden där hon varit verksam i ett år nu. Den här säsongen är den första med repertoar vald av henne, även om hon försäkrar att hon till "150 procent" stod bakom även förra säsongen.

Redan när hon tillträdde var hon övertygad om att Danskompaniet förtjänar en större publik. 

– Jag är inte säker på att göteborgarna är medvetna om vilket juvel som finns här. Vi avslutade förra säsongen med femton helt utsålda föreställningar i fyra europeiska städer.

De öppna repetitionerna började redan förra säsongen och intresset är stort. Den 22 augusti när Kult repeterades kom 500 personer. Den första fysiska introduktionen är fullbokad, för att inte tala om Gaga-klassen på söndag med självaste stjärnkoreografen Ohad Naharin. Där tog de 200 biljetterna slut med en gång.

Gaga är Naharins rörelsespråk, ett verktyg som används dagligen av hans eget kompani, Batsheva dance company i Israel, det finns också en variant för den som inte är dansare, Gaga/ people.

Gaga handlar om närvaro i minsta muskel, att uppmärksamheten vänds från hur det ser ut till hur det känns. En ledare ger instruktioner. Till exempel "Bli medveten om hur klädernas kontakt med huden samtidigt som du rör dig" som Naharin förklarade vid ett tidigare tillfälle.

Katrín Hall vill bygga broar, öppna dörrarna och öka förståelsen för nutida dans, säger hon.

Att släppa in publiken när dansarna möter orkestern för första gången, som vid den senaste öppna repetitionen, innebär förstås att ta risker. Men danschefen är nöjd med kvällen.

– Det var spännande och publiken ställde många bra frågor efteråt.

Delat upp i män och kvinnor

I repsalen har koreografen Roy Assaf kommit tillbaka för att fortsätta eftermiddagens jobb.

Han uppskattar öppna repetitioner.

– Även om det gör det svårare för mig är det alltid rätt att bjuda in publiken. Det gör att min förståelse för verket ökar. Jag får frågor som jag inte tänkt på.

Varför han i Sacre valt att dela upp dansarna efter kön, där samma koreografi i vissa föreställningar dansas av enbart män, vissa av enbart kvinnor, fanns förstås bland frågorna. Men han har egentligen inte något svar.

– Det kändes helt enkelt rätt för det här stycket. Det blir olika förstås. Men det hade nog blivit lika olika föreställningar om två lag med sju kvinnor i vardera hade dansat verket.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.