Olafur Eliasson utmanar vårt seende

ANNONS
|

Granninstitutionerna Moderna Museet och Arkitektur- och designcentrum Arkdes har gått samman för höstens stora konstbegivenhet på Skeppsholmen i Stockholm; en upplevelseresa genom dansk-isländske Olafur Eliassons expansiva konstnärskap.

-Kände ni doften av mossa innan ni kom in? frågar konstnären pressuppbådet som samlats framför en enorm vägg helt klädd i renlav.
Förenar konst och arkitektur

Eliasson använder ofta naturliga element som arbetsmaterial. I sina verk förenar han konst och arkitektur, filosofi och ekologi. Hans studio i Berlin sysselsätter ett 90-tal kreatörer, alltifrån ingenjörer till kockar. Genom idogt experimenterande utforskar de bland annat hur det urbana rummet kan bli mer inkluderande. Resultaten är ofta visuellt spektakulära, men konstnären är mån om att även aktivera betraktarens övriga sinnen.

-Näsan får syn på mossväggen före ögat, påpekar Olafur Eliasson och uppmanar oss att ta del av verken genom kroppen lika mycket som hjärnan.

Mossväggen får besökarna inte röra. Stenformationen intill, "en kosmisk lite sten som jag köpt på nätet" är det däremot fritt fram att fingra på. Det visar sig vara en 14 miljoner år gammal meteorit.

ANNONS
-Jag tog med den i utställningen för att det är en så lockande tanke - tänk att röra något som inte är från jorden!
Artificiell sol och solenergilampa

Kanske minns en del stockholmare när Olafur Eliasson för 15 år sedan färgade Strömmens vattens knallgrönt, ett oannonserat tilltag som skapade viss oro. Hans stora genombrott kom 2003 då han placerade en artificiell sol på Tate Modern Museum i London. Eliassons referenser till naturen är dock inte en längtan till orörd natur, och utställningens titel "Verklighetsmaskiner" syftar på hans vilja att föra in samhället i konstens rum och vice versa.

-Vi går på museer för att få syn på samhället utanför museet, inte för att fly världen, säger han.

Olafur Eliasson har de senaste åren engagerat sig i flera verksamheter utanför konstvärlden. Ett hjärteprojekt är den egenproducerade solcellsdrivna lampan "Little sun", vars syfte är att förse områden utan elektricitet med ljus.

-"Little sun" är ett intressant test för mig, att ta reda på om det jag haft turen att lära mig genom konsten går att använda utanför den ibland rätt slutna konstvärlden, säger konstnären och plockar fram en gul solformad lampa ur fickan.

Vi talar om den nästan barnsligt lekfulla aspekten i hans konstnärliga universum, men på frågan om hans två egna barn inspirerar honom säger Olafur Eliasson att de är helt ointresserade av att vara testpanel.

-För att vara helt ärligt, mina barn tycker att konst är otroligt tråkigt. När jag säger "kom och titta" säger de "nej, pappa, inte igen! Vi vill hellre titta på våra Ipads!" Men jag har inte gett upp, jag försöker smyga in konsten den vägen nu.

Dansk-isländske Olafur Eliasson är född 1967, bor i Köpenhamn med fru och två barn och i Berlin där han har sin studio med ungefär 90 medhjälpare, alltifrån ingenjörer till kockar.

Det stora genombrottet kom med "The weather project i Tate Moderns Turbinhall i London 2003. Hans installation av en artificiell sol sågs av mer än två miljoner besökare. Han har även haft soloutställningar på bland annat Museum of Modern Art i New York, Louisiana i Danmark samt på biennalen i Venedig.

Landmärken: Han har gjort Cirkelbroen i Köpenham och står, tillsammans med Henning Larsen Architects, bakom konserthuset Harpa i Reykjavik.

Ett konstverk som har inspirerat honom starkt: "Meeting" av James Turrell.

Kuriosa: Som ung tävlade Olafur Eliasson i breakdance och vann en skandinavisk mästerskapstitel.

ANNONS