Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Charlie Brooker, andra från vänster, skapare och exekutiv producent för "Black mirror", tillsammans med Joseph Wright, som regissserat ett av avsnitten, exekutiva producenten Annabel Jones och Rashida Jones som varit med och skrivit manus till serien. Arkivbild.

Nystart för mardrömslik tv-serie

I science fiction-dramaserien "Black mirror" är det inte rymdvarelser som utgör hotet, utan tillskruvade versioner av modern teknik. Skaparen Charlie Brooker använder sin oro som bränsle.

I en tid av signalspaning och virtuell verklighet, cyberbrott och dejtingappar, kastas vi mellan nyfikenhet över framstegen - och paranoia över dess konsekvenser. I detta gränsland har den brittiska science fiction-dramaserien "Black mirror" sin utgångspunkt. Men även om tekniken här utgör hotet, är inte detta den egentliga skurken. Det förklarar skaparen Charlie Brooker.

- Det handlar om mänskliga felsteg, som denna teknik har bidragit till att möjliggöra, säger Brooker när han tillsammans med seriens producent Annabel Jones möter TT i Los Angeles.

Kultförklarad serie

Sedan tv-seriens premiär 2011 på brittiska Channel 4, har den blivit kultförklarad – trots att de två första säsongerna enbart består av tre avsnitt vardera, samt ett julspecialavsnitt. Men nu har Brooker och Jones hittat ett nytt hem hos Netflix, där den tredje säsongen med sex avsnitt har premiär den 21 oktober. Flytten till strömningsjätten har medfört förändringar, säger Annabel Jones.

- De nya avsnitten är definitivt mer ambitiösa i fråga om skalan, de som vi har samarbetat med och de världar vi har skapat, som är större och galnare, även om alla avsnitt fortfarande är starkt förankrade i berättelser om det mänskliga tillståndet, och våra mänskliga dilemman.

Då alla avsnitt av "Black mirror" har olika skådespelare, teman och miljöer, har Brooker och Jones haft flera möjligheter att plåga karaktärer med mardrömslika följder av teknologi som ofta bara är lätt tillskruvade versioner av vår egen. Tidsmässigt utspelar sig vissa avsnitt i nuet och andra i en nära framtid. Gällande genrer är tv-serien eklektisk, menar Charlie Brooker.

- Ett avsnitt påminner om ett polisdrama, ett annat är romantiskt, och vi har även en thriller och ett rent skräckavsnitt. En militärhistoria har vi också. Och skådespelerskan Rashida Jones har varit med och skrivit ett av de nya avsnitten, om ångest och identitet i sociala medier-eran.

Kall blank skärm

Titeln på tv-serien syftar enligt Charlie Brooker på "den kalla, blanka skärmen på en TV, en monitor och en smart telefon". Och it och prylar står definitivt i fokus för den samhällssatir som är invävd i avsnitten. Men även andra aspekter av vår tidsålder avhandlas, från politik till mediebranschen. Charlie Brooker har en bakgrund som dataspelsjournalist och säger sig vara en nörd som är besatt av att konstant hålla sig ajour med de senaste teknologiska framstegen

- Jag tänker ständigt på sånt här, och har en tendens att oroa mig. Vanligtvis bekymrar jag mig över följderna av saker och ting. Idéerna till avsnitten brukar komma från ett "tänk om"-scenario som uppenbarar sig och får mig att skratta. Sedan gestaltar vi det rakt och okonstlat.

- Om Charlie skrattar och jag gråter vet vi att vi har ett bra avsnitt, säger Annabel Jones.