Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nye vd:n vill se Stadsteatern i ledartröjan

Det började med en kalldusch. Men förlusten av Anna Takanen till trots känner Stadsteaterns nye vd Björn Sandmark tillit. Livet i teaterbubblan på Götaplatsen går vidare.

- Det var en chock. Det var ju hon som övertalade mig att komma hit. Men jag förstår henne och nu kan jag ju själv vara med och rekrytera en ny konstnärlig chef. Det finns fördelar med det också, säger Björn Sandmark, apropå den beska nyheten att Stadsteaterns konstnärliga chef Anna Takanen valde att säga upp sig från teatern bara två månader efter att han själv tackat ja till vd-posten. Och lämnat chefsjobbet på Göteborgs kulturförvaltning, där de sista två åren var "hur bra som helst".

Läs också: Annas sista dans i stan

I bästa fall är nu namnet på Anna Takanens efterträdare klart i slutet av januari. Och på plats efter sommaren 2015.

- Till dess klarar vi oss med den kompetenta personal som finns här, säger Björn Sandmark.

Han är påfallande nöjd med sin nya arbetsplats, visar gärna runt och berömmer allt från organisation och konstnärligt hantverk till maten i personalmatsalen.

- Det är en helt underbar arbetsplats, som en helt egen värld där man producerar allt själv. Ett självförsörjande system, säger Björn Sandmark och beskriver lyriskt känslan av att kunna komma till jobbet – bakvägen – och kliva in och ut mellan illusion och verklighet.

- Det är dessutom en oerhört välskött teater med en bra konstnärlig linje. Här finns inget som måste tas itu med, säger nye vd:n, som svar på frågan vad han föresatt sig att göra det närmaste.

Några frågetecken inför 2015 – utöver den ännu icke namngivna konstnärliga chefen – kan dock radas upp. Till exempel diskussionen om det framtida huvudmannaskapet för teatern.

- Den frågan var uppe i de båda kulturnämnderna (kommunala och regionala) redan för ett år sedan, att man skulle se över ägarskapet och finansieringen av såväl Göteborgs stadsteater som museer. Sedan stoppade regionen upp den processen för att man ville invänta valresultatet. Men vi ska träffas i början av januari och diskutera frågan på nytt, och en utredning ska göras under våren, så får vi se vad den kommer fram till.

Vad ser du helst själv blir resultatet?

- Jag vill inte föregripa utredningen, men Stadsteatern är ju ett helägt kommunalt bolag men med delad finansiering. På andra kulturinstitutioner som till exempel Operan, där också ägaren, regionen, haft det fulla ekonomiska ansvaret, har den ekonomiska utvecklingen generellt varit bättre. På motsvarande sätt kan man se att för museerna i Göteborg har de regionala anslagen sjunkit och blivit ett allvarligt problem.

Så en och samma ägare och finansiär är att föredra?

- Ja, det är väl det man ska reda ut i alla fall. Och ska vi behålla den här nivån vi ligger på nu, så måste vi hitta en bättre finansiering. Vi har alla förutsättningar att bli landets ledande teater, inte bara regionens, och det tycker jag att vi ska sträva efter. Det ligger inom räckhåll.

För Folkteatern är det körigare. Utan chef och utan pengar. Hur ser du på det?

- Det är oerhört viktigt även för den här teatern att Folkteatern fungerar väl. Den är en konkurrent till oss och en betydande del av teaterstaden Göteborg. Liksom de fria grupperna. Men jag är övertygad om att de kommer att lösa sin situation. 2015 blir ett bra kulturår för Göteborg.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.