Filmstadens grafiska profil är framtagen av designbyrån Söderhavet.
Filmstadens grafiska profil är framtagen av designbyrån Söderhavet.

Nya bioskylten får underkänt: "En styggelse"

Nu plockas de klassiska SF-skyltarna ner från landets biografer. Men biokedjans nya symbol har redan fått ett kyligt mottagande.

ANNONS
|

SF Bio har bytt ägare och heter numera Filmstaden. Det betyder att den nära hundra år gamla och snirkliga SF-symbolen som pryder biograferna försvinner.

I stället kommer en ny logotyp – en rödvit logga med ett F i en cirkel. Men precis som i skolorna betyder ett rött F underkänt. I alla fall i de hundratals kommentarer som strömmat in på biografkedjans Facebooksida.

"Det var det värsta jag har sett – fruktansvärt ful", skriver en person om den nya symbolen, som är framtagen av designbyrån Söderhavet.

"Denna logga är en styggelse!", skriver en annan.

ANNONS

Andra tycker att den nya logotypen liknar en förbudsskylt, eller att den snarare skulle passa till ett politiskt parti eller ett lågprisvaruhus.

Bytet av namn och grafisk profil kommer efter det att SF Bio förra året köptes upp av amerikanska biojätten AMC, som i sin tur ägs av kinesiska Dalian Wanda Group.

Rättigheterna till den nära 100 år gamla SF-symbolen och till den klassiska SF-vinjetten stannar dock kvar hos tidigare ägaren Bonnier, som fortfarande äger produktionsbolaget SF Studios.

I somras bad bioföretaget svenska folket att rösta fram en ny biovinjett. Även då svallade känslorna över i kommentarsfältet.

TT

ANNONS