Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Nu tar de teatern till din telefon

Veckans podcasttips är en teaterpjäs – och en podcast. Gruppen Kollaboration utnyttjar nya medier för att sänka trösklarna till teatern.

Två ljudfiler finns att ladda ner på scenkonstgruppen Kollaborations hemsida. Det är ett samtal mellan två personer, som oväntat möts efter ett uppbrott. Du och vän lyssnar på varsin ljudfil, samtidigt, medan ni sitter mitt emot varandra vid ett bord. Då och då kommer instruktioner om små rörelser eller att flytta blicken.

Pjäsen heter Te Araroa, NZ, och är ett sätt att göra teater i podcastformat.

– Det är ett pilotprojekt, säger Erik Radix från Kollaboration. Nu ska vi söka pengar för att kunna göra fler poddar.

Gruppen, som också består av Marie Florin, Ragnhild Lennblad, Cecilia Wilson och Ellen Lindhagen, har tidigare gjort teater där publiken på olika sätt blivit en del av pjäsen. Nu ville de prova att jobba med ljud. 

– Traditionell radioteater blir oftast en lite mindre del av vad som händer på en scen, säger Ragnhild Lennblad. Men poddteatern blir något helt eget, som får ett eget värde.

Tanken är att poddteatern ska vara lättillgänglig. Dels praktiskt, genom att ljudfilerna enkelt går att ladda ner från hemsidan. Men också genom att vara lätt att ta till sig. Pjäsen är kort, bara tolv minuter, och kräver inte mer av den som lyssnar än en medlyssnare och ett bord.

– Dessutom kan du lyssna var som helst, säger Marie Florin. Det hade jag velat ha när jag var yngre, då jag bodde i en mindre stad som inte hade särskilt stort utbud av teater.

I framtiden kan det bli mer platsbundna poddar. Gruppen har många idéer för hur man kan utveckla konceptet.

– De kanske måste befinna dig i en särskild miljö, som på en spårvagn eller i naturen. Då kan man utnyttja de ljud som finns där, säger Erik Radix.

– Eller så gör vi en podd som utspelar sig på en specifik plats, som Götaplatsen, fyller Marie Florin i.

För poddmakarna själva är det ovant att inte ha någon kontakt med sin publik. De tar gärna emot synpunkter från lyssnare, och har en enkät redo, men de går miste om de direkta reaktioner som de annars får på scen.

Det kan också frigöra den som lyssnar, tror Marie.

– När du sitter i en publik kan du inte undgå att påverkas av om de som sitter runtom omkring skrattar eller så. Podcasten blir mer intim.

– Oftast vill man ju göra teater som drar 400 personer till en salong, för man behöver biljettintäkterna, säger Ragnhild Lennblad. Vi vill gärna ha 400 lyssnare, men snarare i varsin skog.