Norstedts nye ägare läser inte böcker

Krönika: Ulrika Knutson kommenterar att ljudboksföretaget Storytel köper anrika förlagsgruppen Norstedts.

ANNONS
|

En dröm blir sann, säger Storytels vd Jonas Tellander till TT. Storytel köper ärevördiga Norstedts förlag.

Detta är inte en affär bland andra. Det är en tydlig symbol för att förlagsbranschen står inför stora förändringar.

Branschen verkar inte orolig. Tvärtom, alla är jätteglada, inte bara Jonas Tellander. Norstedts vd Otto Sjöberg hurrar. P O Enqvist tycker att det är toppen att litteraturen nu når mobilen. Största konkurrenten Bonniers gläds åt att hela branschen får en välbehövlig injektion.

KF-ägda Norstedts förlag har varit till salu i flera år. För några år sedan nämndes priset 600 miljoner, men Storytel betalar 153 miljoner, vilket börsen tyckte var billigt. Aktien steg som en raket.

ANNONS

Storytel driver en prenumerationstjänst för ljudböcker, som vuxit snabbt de senaste åren. Häromdagen presenterades Storytel Original, som ska satsa på egenproduktion av berättelser i följetongsformat – en sorts "Netflix i örat".

Mobilen blir en allt viktigare kanal för all underhållning och kulturkonsumtion, och ljudboken har vuxit. "Ljud-följetongen" är ännu i sin linda, och det är en genre som kan bli hur stor som helst.

Ny teknik har alltid format berättelserna, som när skrivkonsten tog över det muntliga berättandet. Med tiden kommer ljudföljetongsfabrikationen att påverka berättandet på alla plan – komposition, stil, tempo och längd ...

Det blir nog en rätt centralstyrd verksamhet, precis som drama-tv-produktion, jämfört med gammaldags författeri. En centralredaktion lägger ut ämnen och "storylines", som författarna fyller i. Man ser framför sig 1850-talets Frankrike och Alexandre Dumas denäldresförfattarfabriker.

Storytel Original kopierar redan Netflixkonceptet, och planerar flera års utgivning med rullande följetonger. Ekonomin bygger på kontinuerliga abonnemang. Konsumenterna får mycket dramatik för en liten peng, varje månad. Med många abonnenter kan det bli en fantastisk affär. Eller inte. Att kalkylera förlagsverksamhet har aldrig varit enkelt.

Vad vill Jonas Tellander med klassiska Norstedts förlag? Han säger att "köpet sammanför Storytels spetskompetens med några av Sveriges finaste författare". Där finns P O Enqvist, Agneta Pleijel, Torgny Lindgren och Jonas Gardell. Och så förstås den intressanta "back listen" av tidigare titlar, med Stieg Larssons Millennieböcker och David Lagercrantz fortsättningar. Viktig är också Rabén och Sjögrens gamla utgivning, med Astrid Lindgren, Lennart Hellsing och Gunilla Bergströms böcker om Alfons.

ANNONS

Vad blir kvar av Norstedts breda utgivning? Om ljudböcker och följetonger blir viktigast, har man då plats för illustrerad facklitteratur? Det är inte säkert. Vill man behålla sina kompetenta förläggare för att satsa på ung poesi och historiska fackböcker? Oklart.

När Storytel slängde ut fackboksutgivningen ur Massolit, beslutade Jonas Tellander att behålla Sju sorters kakor och Rutiga kokboken. "Bokhistoria", tyckte han, kunde kanske "vara kul att ha dem kvar", sa han till Svensk Bokhandel.

Själv har han inte tid att läsa böcker, men nu håller han framtidens bokhistoria i sina händer.

ANNONS