Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nina Stemme framträder i höst på Göteborgsoperan.

Nina Stemme snart på Göteborgsoperans scen

"Jag måste återerövra min röst varje kväll", säger svenska Nina Stemme som jämförts med Birgit Nilsson och blivit utsedd till världens bästa kvinnliga operasångerska. I höst står hon på Göteborgsoperans scen, för första gången i en helt nyskriven opera.

En halvtimme får jag med världsartisten som blir förd fram och tillbaka genom Göteborgsoperans korridorer av pressmänniskor och journalister. Tio minuter för fotografering, sedan vidare till kaféet där vi sätter oss vid ett fönsterbord i eftermiddagssolen.

Jag sätter klockan och kör igång, och då ändras någonting inom Nina Stemme som hittills varit stressad och uppe i varv. Hon sitter med en kopp mintte framför sig, lugn, fokuserad och uppmärksam.

– Jag såg min första opera, La Bohème på Stockholmsoperan, när jag var sex år gammal. Jag förstod den inte men jag minns att jag fick tårar i ögonen. Jag vet inte vad det var men någonting grep tag om mig och det är det som är så häftigt med opera, när det funkar så går det rakt in i hjärtat, säger hon.

Nina Stemme är en av landets mest eftertraktade dramatiska sopraner och blev 2013 utsedd till världens bästa operasångerska vid International opera awards.

– Ja, och sedan dess har två andra blivit utsedda. Det är ju fantastiskt uppmuntrande och roligt att någon uppskattar det jag gör, men samtidigt måste man vara självkritisk när man har mitt jobb. Du kan inte säga "nu kan jag det här", för det kan du aldrig, säger hon.

Läs också: Notorius och andra uppsättningar på Operan i höst

Omvärlden håller dock inte med utan vart Nina Stemme än kommer så hyllas hon. Nästa år ska hon göra favoritrollen Isolde i Wagners Tristan och Isolde på Metropolitan i New York och trots att hon har spelat den ett åttiotal gånger så tröttnar hon inte.

– Eftersom att varje föreställning är annorlunda så skapas Isolde på nytt i varje möte med musiken och publiken. Jag ser till att använda min rutin till att känna säkerhet i stället för att göra samma sak hela tiden, säger hon.

Och rutinen har hon efter över tjugo år på operascenen, men rollen som Alicia i Göteborgsoperans Notorious är den första roll som skrivits speciellt för henne.

– Det är spännande men det är också ett väldigt stort ansvar för då måste jag veta vad min röst kan och inte kan. Samtidigt vill jag gärna bli överraskad och hitta nya sidor i mitt vokala uttryck, säger hon.

Det var på Göteborgsoperan som Nina Stemme först slog igenom i Madame Butterfly 1995, och det är också därför hon gärna kommer tillbaka.

– På 90-talet trodde de på mig och lät mig spela titelrollerna trots att jag inte var ett känt namn. Jag har fått otroligt mycket stöd på Göteborgsoperan och nu vill jag ge tillbaka, säger hon.

Nina Stemmes liv har till stor del bestått av ett enda stort farande fram och tillbaka mellan operahus i London, New York, Wien, Paris, Milano och hemmet i Stockholm, där hon och maken har uppfostrat tre barn, två döttrar och en son.

– Jag har nog lidit av resandet mer än vad de har. Ett par gånger har något av barnen sagt något och visst får man pikar men inte alls så mycket som jag förväntat mig. Så länge vi ser att de känner sig trygga och att de accepterar det, så är det ok, säger hon.

Själv växte Nina Stemme upp i en lugn kärnfamilj i Stockholms innerstad, men när hon var tonåring skilde sig föräldrarna.

– Mina föräldrars skilsmässa var en i längden positiv sak för den öppnade upp världen och visade att familjen inte behöver se ut på ett visst sätt, säger hon.

I Nina Stemmes akademiska familj fanns det ingen som arbetade med konst, och musik sågs inte som ett realistiskt yrkesval.

– Det var också därför jag började plugga ekonomi, jag tänkte bli revisor och hade inga tankar på att bli sångerska. Men musiken har alltid funnits med mig och under studietiden gick jag på alla konserter som fanns för att få uppleva och vara i musiken, säger hon.

Men plötsligt började det gå bra för unga Nina Stemme som hade tagit sånglektioner parallellt med ekonomistudierna. Hon kom in på Operahögskolan på tredje försöket och efter det rullade det på.

– Musik hade alltid varit en sorts emotionell avlastning för mig men jag förstod inte hur stark den kraften var förrän jag började på Operahögskolan.

– I hela mitt liv hade jag gått den breda vägen för att ha så många valmöjligheter som möjligt; "keep my options open" så att säga. Men det ville jag inte längre, jag ville satsa på riktigt.

Göteborgsoperans kafé börjar tömmas på människor, Nina Stemme har druckit upp sitt te och vi får besked om att tiden för intervjun snart är över.

– Ja, men vi har några minuter kvar, säger Nina Stemme och stannar ytterligare en stund.

Operaversionen av Notorious är baserad på Alfred Hitchcocks film med samma namn där Ingrid Bergman spelar huvudrollen Alicia, dotter till en känd nazist. Alicia värvas som amerikansk spion i Brasilien och förälskar sig i Devlin, spelad av Cary Grant. Svartsjuka kommer i vägen när Alicia tvingas förföra en annan man.

Den svartvita dekoren och filmklippen som rullar i fonden vittnar om operans filmiska ursprung, och Nina Stemme menar att det finns en hel del likheter mellan opera och film.

– Precis som kameran zoomar in på ett ansikte kan vi zooma in på en känsla. Men där har operan övertaget, det icke verbala budskapet är ännu större för du kan jobba med så många andra faktorer. Filmen är klippt, du ser samma sak när du går tillbaka. En opera kan aldrig kopiera sig själv, ingen föreställning är den andra lik.

Notorious har premiär i september och Nina Stemme har ännu inte hunnit repetera på plats. Däremot har hon börjat fundera över rollen som Alicia.

– Att det är en stark kvinna råder ingen tvekan om. Men även en stark kvinna möter sina egna svagheter. Det handlar om kärleken kontra plikten, att gå emot sina föräldrar eller föräldragestalter, att följa sin inre röst. Det är sådana konflikter Alicia brottas med hela operan igenom, säger Nina Stemme som kallar sig feminist och ofta spelar just starka kvinnor.

– Det ligger ju ganska nära min egen natur och jag tycker att det är väldigt viktigt att visa att en stark människa också kan ha svagheter och problem samtidigt som man är stark i sig själv och har makt över sin egen situation, säger hon.

Och även om Nina Stemme har tvivlat på sin förmåga och bestämde sig för att satsa på sången relativt sent, så har hon en trygghet i grunden som har gjort att hon vågat skynda långsamt.

– Jag tackade nej till ett tvåårskontrakt på en av de finaste operorna i början av min karriär för att jag inte ville bli en i mängden, säger hon.

– Det viktigaste för mig är att vara med i bra produktioner oavsett om det är på ett litet eller stort operahus.

Och trots att den världsberömda sångerskan har fyllt 52 år så ser hon ännu inget slut på karriären.

– Det är klart att jag ibland kan känna att det hade varit skönt att ha ett vanligt liv och bara kunna åka ut till landet. Men jag mår ju fortfarande bra av att sjunga. Så länge jag har något kvar att förmedla och berätta på scenen, och så länge jag tycker att det är kul, så kommer jag fortsätta.

FAKTA: Nina Stemme

Ålder: 52 år.

Familj: Gift med scenografen Bengt Gomér. Två döttrar, en son.

Bakgrund: Adolf Fredriks musikskola i Stockholm. Operahögskolan 1990–1993. Birgit Nilsson stipendiet 1996, Svenska dagbladets operarpris 2004, Hovsångerska 2006. Utsågs till världens bästa operasångerska 2013.

FAKTA: Notorious

Opera baserad på Alfred Hitchcocks spionthriller från 1946 med Ingrid Bergman och Cary Grant.

Skriven av operakompositören Hans Gefors med libretto av Kerstin Perski.

Notorious har urpremiär på Göteborgsoperan den 19 september.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.