Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nilssons nya namn en pr-kupp

Tommy Nilsson behåller sitt namn. Det nya namnet Black visade sig vara en del av en pr-kupp för en chokladkaka. -Är man, som många beskriver mig, en artist på dekis måste man göra vad man kan för sprida sin musik, säger han och skrattar.

På måndagen kokade sociala medier över med nyheten om att Tommy Nilsson skulle byta namn till Black. Namnet skulle markera hans nya, mörka stil. Men snabbt började det spekuleras kring att allting var en del av en pr-kupp. Många trodde att det var fotbollslaget AIK som låg bakom, men det visade sig vara en nylansering av en chokladkaka.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

-Jag såg det som en chans, jag är 53 år gammal och ska släppa en ny skiva. Vad ska jag göra för att folk ska veta det?, säger han till TT Spektra.

"Fantastiskt sjukt"

När han fick idén om kampanjen presenterad för sig tyckte han att det lät heltokig och kunde bara inte tacka nej.

-Det lät så fantastiskt sjukt att jag var tvungen att göra det. Jag anade inte att det skulle bli så här, säger han och syftar på uppmärksamheten nyheten fick på internet.

Han är själv ingen van användare av sociala medier och tyckte upplevelsen var spännande.

-Det var oerhört intressant och väldigt läskigt att se hur fort det går. Jag utnyttjar nätet sällan, och nu fick jag sitta i stormens öga, säger han och fortsätter: -Det har varit en fantastisk resa. Det är nästan skulle kunna göra en dokumentär, "24 timmar på nätet".

Inga Asien-planer

Många konstiga rykten cirkulerade. Aftonbladet och Expressen skriver i tisdagens tidningar att Tommy Nilsson planerar en Asien-turné, de har haft kontakt med Sydkoreas generalkonsul Ulf G Ryder som bekräftat planerna. Men Tommy Nilsson själv har inga tankar på att resa österut.

-Nej det där ju jättekonstigt, jag vet faktiskt inte vad det kommer ifrån. Ulf och jag är goda vänner men jag vet inte varför han har sagt så, säger han.

Värdefullt snack

Claes de Faire, chefredaktör på medie- och reklambranschens tidning Resumé, tycker inte att kombinationen Tommy Nilsson och choklad känns helt klockren. Och han är övertygad om att det är sångaren som har vunnit mest på kampanjen.

-Det är Tommy som folk har förhållit sig till, säger han och tillägger: -Snacket är det mest värdefulla man kan få.

Tommy Nilsson lyckades alltså framgångsrikt lura omvärlden och bli måndagens stora snackis. Själv tycker han att skämtet var ganska oskyldigt och tror inte att det påverkar hans fans.

-De som uppskattat mig och vet vem jag är, tror inte att de blir arga. Man får inte vilseleda hur som helst men jag tror inte att någon har tagit skada, möjligtvis jag, säger han.