Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Besökare i det nyrenoverade Nationalmuseum i Stockholm. Arkivbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nationalmuseum byter till sig vin

Nationalmuseum ska göra reklam för en svensk vinimportör och låna ut sina lokaler till företaget. I utbyte får man stora mängder vin – och hanteringen av avtalet kan strida mot lagen, rapporterar Sveriges Radios Kulturnytt.

Vinet sägs vara värt 225 000 kronor och beräknas räcka till 5 000 personer under drygt ett år, enligt Kulturnytt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

I ett avtal förbinder sig den statliga myndigheten att nästa år marknadsföra vinimportören på sin hemsida samt i kataloger och annat material. Bolaget får också lov att anordna evenemang i det nyrenoverade museet i Stockholm.

- Vi vill inte köpa vin och alkohol till våra vernissager så vi ser ju på möjligheten att få det i andra partnersamarbeten. Vi vill helt enkelt inte använda vårt anslag till att köpa vin för, säger Nationalmuseums stabschef Birgitta Castenfors till Kulturnytt.

Lagen om offentlig upphandling kräver att myndigheter måste motivera valet av en viss aktör vid köp över 100 000 kronor, vilket Nationalmuseum inte har gjort.

Castenfors hävdar först att utbytet är ett sponsoravtal och därför inte omfattas av lagen.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet håller inte med.

- Så vitt jag kan förstå av avtalet så är det ett byte av tjänster och varor som har ett marknadsvärde. Sedan får man ju kalla avtalet vad man vill, men sådant här ska upphandlas, säger han till Kulturnytt.

Senare medger Nationalmuseum för Kulturnytt att avtalet är att betrakta som en upphandling, som borde ha dokumenterats ordentligt.

Rättad: I tidigare versioner uppgavs att avtalet redan börjat gälla. Dessutom förekom en oklarhet om vad som kan strida mot lagen, samt en felaktig uppgift om vinets värde.