Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

"Vi sysslar med något slags mörker"

Mellan de stora drakarna och banden som släpper sin egen musik finns de små skivbolagen. Där har Roger Andersson, som sedan tio år tillbaka driver Suicide Records, hittat sin plats.

Vi ses på The Abyss, ett av Andra Långgatans nyare uteställen, där väggarna är fulla av hårdrocks- och heavy metal-plattor från 70- och 80- talet. Suicide Records har inget kontor, men den här krogen är en av flera som Roger Andersson ofta besöker när han ska ha möten med band. 

För tio år sedan kom han till en slags brytpunkt i livet, och det var då tanken på ett skivbolag föddes.

– Jag har alltid varit intresserad av musik. Den har alltid funnits där. Men jag ville inte spela den själv, säger Roger Andersson.

Trots att han har varit aktiv i band och spelat trummor så förstod han att det var något annat som intresserade honom – att hitta andra som gör riktigt bra musik men som ännu inte hittat en publik.

– På My Space hittade jag mycket bra musik. Då fick jag som en craving och kände att det här ju måste finnas att köpa fysiskt också.

Skivbolaget fortsätter växa

Hur man skulle gå till väga för att starta ett skivbolag hade han ingen aning om. Men redan efter ett år, och en del hjälp, kom Suicide Records första släpp: The Open Up And Bleeds debut EP. Sedan dess har det tickat på. Roger Andersson har fått sällskap i bolaget av Sonny Stark i Göteborg, Henrik Anestedt i Stockholm och Taru Honkonen i Finland – som just nu håller på att starta en finsk filial av bolaget.

I dag har bolaget gjort 30 släpp digitalt och ungefär 25 fysiska släpp på cd och vinyl. Bland banden finns Dia Psalma, Dödsvarg, Age of Woe, Peter Dolving och 100 Years. Trots att många av plattorna som Suicide Records har släppt rör sig inom punk och metal så finns egentligen ingen uttalad tanke kring vilken typ av musik de ger ut. 

– Finns det en röd tråd skulle det möjligen vara att vi sysslar med någon slags mörker.

"Pengarna finns inte"

Fast så mycket pengar finns det inte att hämta för ett litet bolag som har som mål att gå plus-minus-noll. Roger Andersson jobbar heltid åt Göteborgs Stad och sköter allt jobb med Suicide Records vid sidan av hemma i lägenheten. 

– Det är klart att det hade varit gött med en lokal, men de pengarna finns inte. Vi vill lägga dem på nya släpp i stället. 

Vad är det då som driver dig?

– Möjligheten att få ta del av något som jag tycker är svinbra och som jag tycker borde finnas där ute. Men hade jag varit tvungen att tjäna pengar så hade jag nog gått på knäna vid det här laget. Nu kan jag själv sätta ribban hur mycket jag vill jobba med det här.

Men det är också därför det fortfarande är lika roligt, berättar han. Att det får vara mer ett intresse än ett jobb gör att det aldrig känns tråkigt eller jobbigt.

– Stressen och pressen finns inte där. Innan jag startar upp ett nytt projekt vet jag hur mycket tid och pengar jag kommer behöva lägga på det och redan då kan jag avgöra om jag vill göra det eller inte.  

Ser en framtid för små bolag

Mittemellan de stora skivbolagen och banden som vill sköta hela kedjan själva har Suicide Records funnit en plats. Och Roger Andersson tror att den kommer finnas där även i framtiden. 

– Jag hoppas och tror att vi som är små bolag behövs. Synen på bolagen, alltså att de ska göra och bestämma allt, håller på att förändras. Många gånger kan det vara lättare för nya band om de har hjälp av ett bolag och de större bolagen vill äga en stor del av processen. Jag kan inte se att de små bolagen kommer att försvinna. 

LÄS MER: "I början var det fester som finansierade allt"

LÄS MER: Detta är skivbolaget Woah Dad!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.