Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Veronica Mortensen och GWO | Kronhuset, onsdag

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

Souljazz

Souljazz

Veronica Mortensen och GWO

The American Songbook Kronhuset, onsdag

Publik: 153

Bäst: Smoke gets in your eyes

Sämst: Cole Porter-potpurriet.

Färgstarka Veronica Mortensen glider in diskret till en uppvärmd orkester och sjunger All the things you are av Jerome Kern och Oscar Hammerstein för att sedan gå över till Favourite things från musikalen Sound of music. Och även om inledningen känns lite ljudtekniskt trevande så är det inget som ser ut att bekomma henne alls.

Den danska jazzstjärnan är en lika välrepeterad solist som spontan mellansnackare. Hon charmar på egenhändig. "svanska" och bjuder lagom korta anekdoter ur karriären.

Time after time av Chet Baker ger mersmak och därför blir potpurriet som följer, en trestegare ur Cole Porters songbook framfört av Göteborg Wind Orchestra utan solisten, en transportsträcka. Ur musikalen Roberta, av Kern igen, görs Smoke gets in your eyes till kanske kvällens bästa gemensamma nummer.

Veronica Mortensen som normalt skriver sin egen musik kommer i vår med en platta med egna utvalda pärlor ur the American Songbook. Softare och mindre kända pärlor som hon ger ett par tidiga smakprov på tillsammans med egen trio på bas, keyboard och trummor. Här känns hennes uttryck bättre igen än i den mer svulstiga inramning som storbandet ger. Likväl är Sinatra-hyllningen I've got you under my skin och Irving Berlins Let's face the music and dance lekfulla bevis på såväl GWO:s som sångerskans proffsighet. Saxofonisten Martin Svanström står för ett par utmärkande insatser och kvällens repriskonsert gör säkert ingen besviken.