Timbuktu, Damn! och GSO | Götaplatsen tisdag

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

Göteborgs Symfoniorkester smyger igång konserten och från första stund känns det som att det här kommer att bli en klockren spelning. Timbuktus och GSO:s musikaliska smaker gifter sig och inledningen är chockerande vacker. Högklassig musik – och det kostar noll kronor i entré.

Förutom Göteborgs Symfoniorkester och Sveriges hiphopälskling Jason Diakité står även bandet och blåssektionen Damn! på scen. En konsert med bara Timbuktu och hans ösiga vapendragare i Damn! är vanligtvis ett säkert dansa-dig-svettig och sjung-dig-hes-kort, och det blir inte mindre maffigt med GSO.

Den peppade publiken varje liten handklappsinvit. Publiken ja, det är människor i varje skrymsle, upp mot Johanneberg, ner mot Berzeliigatan och långt ner på Avenyn. Det sitter till och med människor på busskurstaken.

ANNONS

En viktig del i att den musikaliska kombinationen på scen fungerar så väl ihop är att alla får ta plats, och de får ta mycket plats. Timbuktu må vara affischnamnet, men arrangemangen lyfter Timbuktus låtar till pampigare höjder utan att tappa träffsäkerhet.

Det spelar inte någon större roll om de spelar stora hits eller mindre kända låtar, det svänger oavsett vad. Dessutom är låtarna och melodierna så modifierade att de inte alltid är lätta att känna igen.

Jason Diakité är en stensäker artist, och det är helt utan problem han fångar den månghövdade – och stadsfestivalenligt brokiga publiken. Det känns som att alla kommit för att lyssna på konserten, musiken fyller hela Götaplatsen och publikens vanliga småprat får tas en annan gång.

Hitkavalkaden kommer, såklart. Alla vill till himmelen sitter som en smäck och sällan har det varit såhär upplyftande och att dansa till en så arg låt som Resten av ditt liv. Hela Götaplatsen gungar och sjunger med i refrängerna. Vissa sjunger med i de textrika verserna också.

Efter en rekordkort paus, de flesta gick inte ens av scen, kommer extranumren. Med Flickan och kråkan, Mikael Wiehes visa som Timbuktu gjorde sin version på i programmet Så mycket bättre, avslutas konserten och kvällen på Göteborgs kulturkalas.

ANNONS

Fylld till brädden med människor; en blandad publik som, utan att någon exkluderats på grund av inträdesavgifter, samlats för en konsert med glädje, dans och antirasism - det var längesen Götaplatsen var såhär vacker.

ANNONS