Foto: TT.
Foto: TT.

Svårt att inte ryckas med

PM Jönsson om El Perro Del Mars första konserten på höstens turné.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

ANNONS
|

Jag har börjat att gräva ner mig i Goats nya album och då hamnar man i musik som suger in influenser från hela världen. Det hemlighetsfulla bandet arbetar även med mysticism och riter som estetiska grepp. Sarah Assbrings musik på nya El Perro Del Mar-skivan KoKoro är delvis inspirerad av samma grundkällor, som gammal thailändsk pop eller folkpsykedelia från Kambodja, men skillnaderna är många. Det är pop, inte rock, och färgskalan är annorlunda.

Sarah Assbring och hennes tre musikkompanjoner är klädda i vitt och bakgrundsprojektionerna visar upp en helt annan estetik. Är det interiörer från asiatiska matvaruhus? Inga människor, bara prylar. Något märkligt - men samtidigt funkar det ihop med låtarna och soundet på KoKoro.

ANNONS

Ett smutsigare sound

Mycket av detaljrikedomen från skivan går dock förlorad i en livekontext. Åtminstone på Pustervik, som är den allra första konserten på höstens turné. Lite synd eftersom användandet av kinesisk cittra och andra asiatiska instrument eller Per ”Ruskträsk” Johanssons blås är ingredienser som lyfter musiken. Å andra sidan så får de utmärkta låtarna - Breadandbutter och Clean Your Window funkade ypperligt, till exempel - ett smutsigare sound med elbas, trummor och synthar som snarare landar i kraut eller postpunk än i etnopop.

Vid något tillfälle kom jag att tänka på Portisheads underskattade comebackplatta Third och basen ekade Peter Hook (Joy Divísion/New Order), förutom en sekvenssom snyggt härmade oudmusik från mellanöstern.

Sarah Assbring säger nästan ingenting. Musiken får tala. Och det är svårt att inte ryckas med i den positiva känslan på låtar som Ging ging och DIng sum. Som extranummer kommer covern på Prince hit I would die 4 U. Inte dum, men jag hade hellre hört en annan tolkning, El Perro Del Mar-versionen av Suicides Dream baby dream.

ANNONS