Veckans musiklista spänner från Sussex, via Dublin och vidare till Stockholm och Arvika.

|
Veckans musiklista
Bild: Benjamin Forslund

Mattis - ”Ett tag till” (album)

gradegradegradegradegrade
Jättefint debutalbum med välskrivna, personliga och tillgängliga texter. Mattis gör varm, souligt svängig och organisk hiphop som känns som friskt syre in i en scen som är stark men samtidigt ganska likriktad. ”Jag hoppade svenskalektionerna men lärde mig läsa av stämningar... språket är nyckeln till alla rum”, heter det i första låten och Mattis gör musik som har potential att älskas av en bred publik men som har en hög verkshöjd. Otroligt vacker och dynamisk produktion och fingertoppskänsliga gästspel från Cleo, Parham och Ess Bogale.
Veckans musiklista
Bild: Pressbild Sony

Lou Elliotte - ”Best you’ve ever had” (singel)

gradegradegradegradegrade
Louise Lennartsson är känd från framgångsrika Estraden men har också matat på med låtar till bland andra Molly Sandén, Darin och Norlie & KKV. Nu singeldebuterar hon i ”eget” namn och kallar sig Lou Elliotte. Låten är en smidig popsång av den typ som Justin Bieber skulle kunna få en hit med. Det som fastnar först är dock hur Louise leker med fraseringen och varierar mellan att låta piggt engagerad och totalt blasé. Kanske ett enkelt knep som använts av andra tidigare, men likväl snyggt.
Veckans musiklista
Bild: Pressbild

Edgar & Strandberg - ”Tusen kyssar” (singel)

gradegradegradegradegrade
Duo från Arvika som jobbar på debutalbum tillsammans med producenten Ola Gustafsson och med Andreas Dahlbäck på trummor. Ni som kan er rock på svenska förstår att det innebär textdrivna låtar inspirerade av Lundell, Winnerbäck och Andersson Wij. En svår genre att bemästra, det kan så lätt bli alldeles platt, men duon är på rätt väg och om man kan hitta en egen, värmländsk heartland-ton har man garanterat en publik att håva in.
Veckans musiklista
Bild: Mary McCartney

Paul McCartney - ”McCartney III” (Nyhet)

grade crossed
Paul McCartney, en gång i tiden känd som basist i The Beatles, har spelat in en ny soloplatta under sin tid i karantän hemma på farmen i Sussex. Paul McCartney lirar alla instrument själv och kännaren noterar såklart att släppet kommer 50 år (!) efter solodebuten. Plattan släpps den 11 december.
Veckans musiklista
Bild: Fredrik Persson

U2 - ”All that you can’t leave behind”(box)

grade crossed
På fredag den 30 oktober kommer nästa feta jubileumsbox, mycket sådant nu, och den här gången är det dags för det som är U2:s förmodligen sista riktigt storartade album. Här hade man fortfarande full spänst och förmåga att skriva låtar som skulle växa ut till klassiker och livefavoriter. Och minst fokus nog att sätta samman en platta som höll ihop från start till mål. Boxen släpps på dagen tjugo år senare och innehåller en konsert från Boston såväl som en knippe outgivna låtar och alternativa tagningar.
Veckans musiklista
Bild: Fredrik Nystedt/Rockfoto.nu

Sarah Klang - Canyon (singel)

gradegradegradegradegrade
Göteborgs största röst är tillbaka med ny låt och det är såklart kul. Det roligaste är ändå att Sarah Klang fortsätter utveckla sin musik på ett så spännande vis. Canyon drar iväg åt ett mer ambient håll än tidigare med akustiska gitarrer som krafsar mot höga, rosamålade syntväggar. Här finns också ett skumt helikopterljud som jag tycker om. The War on drugs är en tänkbar referens. Och så Sarah Klang då som sjunger med allt det lugna självförtroende hon ska ha. En stjärna.
Veckans musiklista
Bild: Andreas Carlsson/rockfoto.nu

Ulf Lundell - Tomt rum

gradegradegradegradegrade
Ulf Lundell skickar ut ett nytt album från karantänen på Österlen. Det här är första singeln. Produktionen är intressant och vacker. Den vill något mer än det vanliga. Låten står dock ganska still och om den känns bekant beror det inte bara på att Lundell använder en del fraser om kvinnor och män, kärlek och hemkomst som är lätt slitna. ”Tomt rum” är i själva verket en bearbetning av ”Öppen vinter” som fanns med på en cd som låg instoppad i boken med samma namn som kom redan 2010. Vi får se om den motiverar sin plats i helheten på plattan ”Telegram”, och om övriga låtar är nya, som kommer den 27 november.