Drive-By Truckers hukar inte för Trumpfansen utan sjunger öppenhjärtigt om USA:s många problem, där presidentens agerande ofta står i fokus.
Drive-By Truckers hukar inte för Trumpfansen utan sjunger öppenhjärtigt om USA:s många problem, där presidentens agerande ofta står i fokus. Bild: Christine Stauder

Recension: Drive-By Truckers "The Unraveling"

Drive-By Truckers är tillbaka med en Trump-kritiserande platta. Ett välformulerat, politiskt slagträ tycker Jan Andersson, men kanske också en aning anonymt.

|

Drive-By Truckers är inte bara det finaste countryrockbandet från Alabama, det är utan tvekan ett av det mest liberala, socialt medvetna och Trumpkritiska rockbanden söder om Mason-Dixon-linjen (gränsen mellan USA:s nord- och sydstater, numera främst en politisk och kulturell skiljelinje). När andra band därnere väljer att huka i stormen för att inte stöta sig med sina mer Trumporienterade fans stövlar Drive-By Truckers på som det inte fanns någon morgondag.

En av albumets starkaste låtar, nya singeln "Thoughts and prayers", är en svidande uppgörelse med den nuvarande administrationens och vapenlobbygruppen NRA:s ovilja att ens försöka komma tillrätta med landets många skolskjutningar. Efter att ha närmat sig det brännande ämnet från lite olika håll tappar sångaren Patterson Hood fattningen och fräser mot slutet av låten vad han och många andra verkligen känner. "Stick it up your ass with your useless thoughts and prayers ..."

Den försiktigt lufsande och närmast sorgesamma "Babies in cages" handlar om precis det som titeln antyder, barn i burar, och Patterson Hood låter närmast skamsen när han sjunger om ett land han inte känner igen, ett land som tycks stå för helt andra värderingar än de som hans far- och morföräldrar slogs för att försvara och beskydda. Utgår från att pappa David, Muscle Shoals-musikern som lagt några av de mest klassiska basgångarna på medborgarrättsrörelsens största band Staple Singers låtar, är stolt som en tupp

Sjunger om opiodkrisen

Det sagt vrålar Drive-By Truckers oftast inte ut sitt förakt från takåsarna, de är smidigare än så, men ingen som lyssnar på dem kan missa vart de riktar sin ilska och sin frustration. Samtidigt tar de sig an flera andra av de problem som USA kämpar med.

"Heroin again" är deras Tom Petty-stompande sätt att närma sig den svåra opioidkrisen som lamslagit delar av USA. Enligt magasinet Omvärlden är idag 2,6 miljoner amerikaner fast i något slags opioidmissbruk och dödligheten beräknas vara större än när aidsepidemin härjade som värst.

Bandets andre sångare och låtskrivare Mike Cooley har en något opersonligare röst än Patterson Hood men i den mordiska "Grievance merchants" träffar även han rätt och bygger upp en närmast Neil Youngsk ilska emellanåt.

Kanske att några av låtarna på "The Unraveling" har svårt att riktigt nå fram och beröra, stundtals känns det lite anonymt, men som ett välformulerat slagträ inför det stundande presidentvalet gör albumet ändå sitt jobb.