Pharrell Williams | Globen, Stockholm, lördag

|

Att någon gång i livet få se en amerikansk stjärnartist framträda live är verkligen något att önska sig ipresent. Det blir sällan fel. När man får ett sånt där paket där inslagningen är genomtänkt i varje detalj, då kan man vara ganska säker på att även innehållet är något att räkna med. Så kan också förväntan på en konsert med Pharrell Williams se ut. Soul- och hiphoplegendarens känsla för estetik i kombination med hans musikaliska superkrafter har gjort allt han tagit i på senare år till guld.

När hans emotsedda Dear GIRL-turné rullar in i Globen känns det omedelbart att också Pharrell Williams har höga förväntningar på kvällen. Strålkastarna är inledningsvis riktade mot oss. Han vill se oss dansa från start, och han lovar oss en speciell gäst mot slutet. En överraskning som ska bli en vältajmad symbol för hans feministiska engagemang. Men först dansar vi oss svettiga till Come get it Bae, Hunter och Marilyn Monroe.

Vi serveras imponerande dans av tjejerna i Dear Baes och enormt snygg psykedelisk grafisk dekor. Samt förstås ett supertajt band.

Konserten blir sedan en odyssé genom Pharrell Williams framgångsrika hiphop-samarbeten med kollegor som Jay-Z och Snoop Dogg, för att sedan återvända till hans eget Girl-album. Som en elegant gest låter Pharrell Williams avrunda kvällen med det lyckosamma låtmakandet ihop med Daft Punk. Lose yourself to dance följer på en extra-allt-version av Get Lucky. Att han sedan serverar Happy som sista låt innan vi dansar ut ur arenan är en lika självklar som förväntad gåva. Ändå blir vi tokglada och överraskade – eftersom den kommer med Gudrun Schyman på scen och en uppmaning till publiken om att lägga dagens röster på kvinnorna.

Ett lyckopiller att suga på ett bra tag framöver.