Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
The Forbidden Orchestra. Emilia Amper nyckelharpa, Simona Abdallah slagverk, Sousou Cissoko kora, Liliana Zavala percussion, Nadin al Khalidi bas.

Musik som trotsar normer och tabun

Instrumentalist och kvinna. En kombination som inte alltid har varit självklar. Förbud, tabun och traditioner har stått i vägen för kvinnor som vill spela. Förbjudna orkestern spelar för att lyfta fram berättelser om motstånd.

Förbjudna orkestern, eller The Forbidden Orchestra som de numera kallar sig, består av fem musiker med ursprung från Irak, Argentina, Sverige, Palestina, Danmark och Senegal. De har alla stött på hinder av olika slag. Bandet bildades på Vara konserthus där producenten Andreas Unge hade en idé om ett normbrytande projekt. Han tog kontakt med några kvinnliga musiker, bland dem nyckelharpisten Emilia Amper.

– Ofta blir det mest män när man ska sätta samman ett band med musiker från olika länder. Vi tycker det är intressant att vi alla är kvinnor. Vi är fem superstarka artister, säger hon i mobil från Polen där hon just har landat för att delta i folk- och världsmusikmässan Womex.

På vilket sätt är ni förbjudna?

– Vi är ju inte förbjudna egentligen, då hade vi inte kunnat uppträda men vi är alla normbrytande. Nyckelharpan, som jag spelar, är väl det minst förbjudna av våra instrument, men jag kan inte komma på en enda kvinnlig nyckelharpisten från förr, folkmusiken har överhuvudtaget varit väldigt mansdominerad.

Många instrument har inte ansetts vara lämpliga för kvinnor. Simona Abdallah från Palestina fick kämpa mot traditionerna för att få spela slagverk. Liliana Zavala från Kuba blev fascinerad av batá-trummor och ville lära sig, men fick besked att de inte var för kvinnor, hon gav sig inte och nu har hon ett band ihop med musikern hon först såg spela.

– Vi vill vara en käftsmäll, fast på ett positivt sätt, det är mycket kraft och glädje på scenen. Mycket rytmer och mycket energi, musik man får lust att dansa till. Men det finns också allvar som när Nadin al Khalidi sjunger en text om könsstympning till en traditionell svensk folkmelodi, från början inspelad av en kvinnlig fiolspelare, säger Emilia Amper.

Musiken som består av traditionell musik i nya arrangemang och av egna kompositioner varvas med berättelser om hur de fem hittat fram till sina instrument.

– När vi står på scenen tänker vi på alla kvinnor som inte tillåts eller vågar ta plats.

Förbjudna orkestern spelar i Stenhammarsalen på Göteborgs konserthus. Konserten ingår i Planetafestivalen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.