Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Imperiet 1986: Fred Asp, Christian Falk, Per Hägglund och Joakim Thåström.

Manager med många meriter

Per Hägglund är en känd musikdoldis. Han var med i Imperiet  - och är numera Thåströms manager.

Per Hägglund är en känd doldis i svenskt musikliv. Han spelade saxofon på Ebba Grönlåtar som Tittar på tv och Flyktsoda och följde med till Imperiet där han efter något år började lira keyboard. 1987 hoppade han av bandet.

Med vissa avbrott har han sedan funnits med på ett eller annat sätt i Thåströms musicerande, som keyboardist, som låtskrivare och producent eller som nu, manager och låtskrivare.

Men Per Hägglund har också varit aktiv i diskussionen kring musikers rätt till sin musik och att få betalt för den, inte minst genom arbetet för Sami (Svenska artisters och musikers intresseorganisation).

Verka utan att synas

När vi ses på ett litet sushi-hål i väggen-ställe på Söder poängterar Per Hägglund att det egentligen är emot hans och kollegan Niklas Bergsons principer att ge intervjuer. De ska verka utan att synas och verka för artistens bästa.

- I grunden handlar mitt jobb om samma sak som när jag var på Sami, att se till att artisten inte skriver på dumma avtal, att se till att mellanhänderna inte plockar för mycket, att se till att artisten och musikern mår bra och gör det han eller hon vill, säger Per Hägglund som tog över som Thåströms manager tillsammans med Niklas Bergson för ett och ett halvt år sedan, efter den mer utåtriktade Pange Öberg.

Den inte särskilt strikta fördelningen är den att Per Hägglund jobbar ”lite mer med avtal och diskussioner med skivbolag, med juridiken”. Niklas Bergson har kontakten med konsertbokare och arrangörer.

Hur funkar det då att arbeta så nära med en person, Thåström, som du känt så länge?

- Det är ju vänskap också, efter trettio år.

Kan inte det vara ett problem?

- Säkert kan det bli det. Naturligtvis pratar vi om det. När den här möjligheten kom att vi skulle ta över Pimmes management, diskuterade vi för och nackdelar. Och fördelarna överväger. Sen får man naturligtvis vara otroligt observant. Finns inte förtroendet så är det viktigare att man behåller vänskapen. Rollerna är ganska tydliga, hans musik är ju hans projekt. Han är så rutinerad, erfaren och väldigt målmedveten och vet vad han vill.

Skrivit låtar

På nya skivan, Beväpna dig med vingar har Per Hägglund varit med och skrivit fem av nio låtar. Den 23 februari fyller han 55 år, musikern, tennis- och trädgårdsälskaren. Före tiden på Sami hade han ett litet produktionsbolag och gjorde musik till teater som Råttfångaren på Dramaten, film, reklam, barnradio och radioteater. Det egna musicerandet har fortfarande en viktig roll i hans liv och han har diverse, än så länge hemliga projekt på gång.

Saknar du uppmärksamheten från Imperiettiden på något sätt, då ni var landets största band?

- Inte det minsta. Jag saknar inte turnerandet, inte att stå på scen. Det var ganska rörigt stundtals, men en fantastisk tid, jättekul.

Hur ser du på Imperiets musik i dag?

- Det känns som att man har förlikat sig med den. Länge hörde jag bara hur daterat allting lät. Så pratar man med folk: ”Det är det som är roligt”. Då förstår man att man inte behöver hänga upp sig på det, man får lyssna på låtarna. Det har också att göra med att Pimme har åkt runt och spelat valda delar av den här katalogen. En del av det vi gjorde är jättebra, en del kunde gjorts mycket bättre och annorlunda. Men många av låtarna är fortfarande aktuella, så kan man säga. Det är roligt, men bara så osannolikt att låtarna har ett eget liv, snart 30 år efteråt.

På internetforum surras det alltid eller längtas snarare efter en Imperietåterförening. Tror du att det kommer att hända?

- Jag brukar säga: ”När vi fyller 65 kanske?”. Man vet aldrig. Men Pimme åker runt och gör de här låtarna i nya varianter och versioner och gör det på ett fantastiskt sätt tycker jag. Så jag har svårt att se det. Men det finns ju vissa band, folk var nere och lyssnade på Specials i Köpenhamn och sa att det var helt genialiskt. Men tar man vissa andra återföreningar, det kan inte bli bättre och det tar bort magin i många fall. Den risken är ganska uppenbar. Det känns som en ickefråga. Det får bli en överraskning istället.

"Det är Pimme som ska berätta"

Per Hägglund är mycket verbal och mycket social, men när jag är inne och petar på frågor som Thåströms val att inte göra intervjuer och hur de jobbar ihop, då blir han mer korthuggen och konstaterar bara att de åker iväg och skriver låtar men att det ”...är Pimme som ska berätta, det är ju hans låtar".

- Min roll är som medkompositör. Han får berätta när han väl väljer att berätta om sin skapandeprocess!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.