Möt SXSW:s grindvakter

ANNONS
|

Det är inte helt lätt att få till en intervju med James Minor och Stacey Wilhelm. Under den vecka som SXSW pågår åldras festivalens båda musikansvariga med ett år, minst, och de är extremt stressade när GP ändå får en pratstund med dem.

- Det är jobb dygnet runt, berättar Stacey Wilhelm, senior manager på SXSW Music Festival.

Sitter på taket

Vi har slagit oss ned på taket till Austins jättelika kongresscenter tillsammans med hennes kollega (och chef) James Minor, Head of music. Om 6th Street är SXSW:s bultande hjärta med sina musikkaféer och rockbarer, så är kongresscentret dess nervcentrum.

Härifrån styrs hela festivalen, som egentligen inte är någon festival. Inte enbart i alla fall.

ANNONS

De senaste åren har den både växt och muterat. Numera består SXSW av en massiv techmässa med fokus på digitalisering, innovationer och internet - och den är faktiskt större än den ursprungliga musikdelen - samt en filmdel och en humorsektion.

Sållar hårt

Men James Minor och Stacey Wilhelm har bara musikfestivalen, vi kan väl kalla den så, för sina ögon. Det är den här veckan som deras noggranna sållning av artister ska bära frukt, det är nu som flera månaders schemapusslande ska falla på plats.

Tillsammans med sju kollegor har de gått igenom 8 000 hoppfulla ansökningar från artister över hela världen som alla kontaktat SXSW med önskan om att få spela på festivalen. Närmare 90% av dem får negativt besked, de är inte välkomna, endast en av tio passerar nålsögat.

- Vi har ungefär 2 000 officiella akter på festivalen, och de flesta av dem har vi bjudit in själva. Det är artister som vi tycker om och gärna vill ha med, berättar James Minor.

Bra koll på svensk musik

Där ingår i år en handfull inbjudna svenska artister, bland annat Mouthe och Albin Lee Meldau från Göteborg, som SXSW fått tips om. Det svenska musikundret har inte gått dem förbi. Tvärtom.

- Det har alltid kommit otroliga artister från Sverige och som en musikälskande person är det svårt att inte notera det, påpekar Stacey Wilhelm, och försäkrar att hon inte säger så för att smöra.

ANNONS

- (skratt) Inte alls! Det skapas verkligen fantastisk musik i Sverige och av svenskar, såväl indireock som dansmusik och elektronika. Varje gång som vi får in förslag och tips på nya band från Sverige blir vi alltid lite extra nyfikna och förhoppningsfulla. "Vad är det här?" "Vad kan de tipsa om för spännande band den här gången?"

Vad är det du gillar med svensk musik?

- Det är ofta bra låtskrivande, fina röster och starka kvinnliga artister. Framförallt är det något annat än vår egen mainstreammusik som vi har här i USA.

Samarbete en förutsättning

Trots det tycker både Stacey Wilhelm och James Minor att det är klokt av de nordiska länderna att slå sig ihop för en gemensam satsning på SXSW. De inser mycket väl hur svårt det är för enskilda artister att nå ut bland 2 000 andra akter.

- Jag vet att vissa artister inte tycker om att bli ihopbuntade med andra, men SXSW är en festival för branschmänniskor och de uppskattar att enkelt kunna få en övergripande bild av till exempel den "nordiska scenen". När vi paketerar artister tillsammans är det inte för att marginalisera dem utan tvärtom för att underlätta för dem att nå ut, säger Stacey Wilhelm.

ANNONS

Ska sova i en vecka

James Minor börjar titta på klockan och signalerar lite diskret att de nog behöver rusa vidare. Att "rasten är över" och jobbet kallar.

Vad ska ni göra när festivalen är över?

- Jag ska flyga till Amsterdam det första jag gör, säger Stacey Wilhelm.

- Och jag ska sova. I en vecka, suckar James Minor.

Fakta: South by Southwest

* Började som en tredagars musikfestival 1987.

* Första året hade festivalen 700 besökare, de senaste åren har musikfestivalen lockat 28 000 besökare och den interaktiva delen 51 000.

* Bland de artister som upptäckts på SXSW finns John Mayer, The Polyphonic Spree, Hansson och James Blunt.

ANNONS