Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ken Ring gör upp med sig själv

Han är en av Sveriges mest skandalomsusade artister. Nu är Ken Ring tillbaka med sitt första hiphopalbum på sju år – och han vägrar att kompromissa.

Det var nittiotal när Ken Ring fick sitt stora genombrott med den självbiografiska låten Mamma. Sedan dess har han gått från en skandal till en annan, tills han plötsligt fick en plats i finrummet, inte minst genom sin medverkan i Så mycket bättre 2013. Kommande albumet XXV, som markerar att det är 25 år sedan han började rappa, är en uppgörelse med det Ken Ring kallar för sitt "destruktiva själv".
- Det handlar om att jag för första gången ifrågasätter det destruktiva som alltid funnits i min musik. Är det alltid rätt, allt jag sagt i alla år? I slutet av dagen är hiphop ett sätt för oss att prata med folk som annars inte får sin röst hörd, den grunden och det budskapet vill jag behålla.

Känner du ett ansvar mot dina lyssnare för vad du säger?
- Jag känner ett ansvar eftersom jag pratar med många människor genom min musik. Det jag säger där, säger jag inte bara för min egen skull - det är för min familj och mina vänner också. Det känns som att jag bär ett stort lass.
Trots Grammisnomineringar, Lotta på Liseberg och flera svensktopppen-placeringar är det tydligt att Ken Ring fortfarande ser sig som en underdog på den svenska musikscenen. Han beskriver sin musik, ja hela sin karriär, som kompromisslös. Nu mer än någonsin.
- Jag har aldrig haft radio, tidningar och media bakom mig, aldrig blivit hyllad av etablissemanget. Att jag haft fansen kvar genom hela min karriär beror på att jag har respekt för mina lyssnare, jag gör inte massa keffa grejer som reklam och kändispremiärer, jag klarar mig på min musik. 

Kompromisslösheten hörs inte bara i musiken. XXV släpper han på egna skivbolaget Masa Music och han har själv gjort artwork och mixat plattan. Levererat en färdig skiva, som han säger själv. Att Ken Ring vill släppa på eget bolag är inte någon slump.
- Jag har blivit blåst av majorbolag, lurad på siffror och avtal, på många hundra tusen. Tillslut lämnade jag, jag kände att de gör ingenting för Ken Rings karriär. Det är säkert jättebra för en demoartist som behöver hjälp med att synas, men jag förstår inte varför jag ska ge bort 70-75 procent av mina intäkter bara för att det är någon logo på mina grejer. Dessutom tror jag att det känns där ute att det är Ken Ring som släpper och inte ett stort skivbolag, jag är glad över att jag har den positionen idag. 

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se


I dag släpper de flesta stora hophopastister i Sverige på egna lables, något som Ken Ring uppmuntrar. Han hoppas att de ska kunna bygga sin egen bransch tillsammans, utanför de stora bolagen. Överlag ser han positivt på hur svensk hiphop mår i dag.
- Ja, men jag kan sakna lite av de rap-talanger vi hade förr i tiden. Idag handlar mycket om produkt, om hur man paketerar artister. Vilka kläder har de på sig, hur de ser ut på P3 Guld-galan, vad de säger i sina intervjuer. Tänk när Eminimen slog, han var den råaste och grymmaste rapparen i världen, en snubbe som var som ett djur på micken. Det saknar jag. Idag handlar allt om siffror och vem som är mest viral. Lägger jag upp en bild på mitt barn i en gullig pose på Facebook får jag en reach på 200 000 men när jag lägger upp min nya singel får jag 9000.

Du har sagt att din musik är viktig i dagens samhälle. Vad menar du med det?
- Musik speglar och formar samhället. För mig har musik alltid varit en broder och en följeslagare, en del av mig. Det är extremt viktigt med bra musik och bra musiker så att folk där ute har någon att lyssna till.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.