Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/5

Hur mycket ger du upp för en unik biljett?

LINDQVIST: Gränsen för den personliga integriteten passeras.

Jakten på de allra mest åtråvärda eventbiljetterna blir allt svårare och snårigare. 
Enkelt uttryckt är utvecklingen på väg åt två olika håll. Antingen låter man pengarna styra helt och hållet och sätter vanvettiga priser som i boxningsmatchen mellan Floyd Mayweather och Conor McGregor där snittpriset för en plats i T-Mobile Arena i Las Vegas låg på 30 000 kronor. En stol vid ringside kostade en dryg miljon. Det är naturligtvis fullständigt galet.

Alternativet är att hitta system där de som verkligen är fans och supportrar, till artisten, boxaren eller fotbollslaget, ges förtur. Tidigare har det ofta räckt att mot en mindre kostnad vara medlem i en fanclub till, som exempelvis U2 och Justin Bieber, för att kunna köpa biljetter dagen innan det stora släppet. I vissa fall får man förtur om man har tillgång till ett visst kreditkort. 

Men när Bruce Springsteen under hösten ska spela fem kvällar i veckan på lilla Walter Kerr Theatre på Broadway i New York blir nålsögat avsevärt mindre. Sedan en tid tillbaka har man kunnat registrera sig på Springsteens officiella hemsida för att delta i en unik urvalsprocess. Dagen före biljettsläppet, som sker under onsdagen, får man eventuellt en länk till sin telefon som ger tillträde till Ticketmasters sajt. Väl inne är det huggsexa om platserna, men alltså då mellan köpare som visat att man verkligen är angelägna. Biljetterna blir personliga, man får köpa maximalt två stycken och id-kort ska visas i entrén.
Inte nog med detta, enligt förhandsuppgifter är urvalet inte ett renodlat lotteri. Systemet tittar på din personliga köphistorik hos Ticketmaster och dessutom på ditt beteende på bland annat sociala medier. Har du köpt Springsteen-biljetter tidigare är det en fördel, har du gillat det aktuella eventet, interagerat och skrivit om Springsteen på sociala medier jobbar också algoritmerna till din fördel. Det handlar kort sagt om att ha varit hängiven den aktuella artisten under en längre tid.

Det kan i förstone kännas som en schysst idé. Att de verkliga fansen ska premieras samtidigt som riskerna för dyra andrahandspriser minimeras. Vid närmare eftertanke blir det dock obehagligt. Gränsen för den personliga integriteten passeras när inte bara ens köpvanor utan ens eventuella hängivenhet och positiva inställning registreras och bedöms. Fundera över i vilka andra sammanhang liknande system skulle kunna användas. Det är ingen vidare skön tanke.

Snart har vi säkert liknande system på event även i Sverige. Redan till sommaren är Ed Sheeran-biljetterna personliga. Tänk er en exklusiv Håkan Hellström-konsert på Konserthuset eller en Champions league-final på Ullevi. Då är jag helt övertygad om att snarlika upplägg som det Springsteen använder skulle bli aktuella även här.
Så ställ dig frågan redan nu. Hur långt skulle du vara villig att blotta dig för Ticketmaster och Facebook för att få en plats?

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.