En okänd sida av Freddie Wadling

ANNONS
|

Den 2 juni 2016 strömmade gästerna till Vasakyrkan för att ta ett sista farväl av Freddie Wadling.

Efter sig lämnade den unike sångaren och musikern i punk- och rockgrupper som Straitjackets, Liket Lever, Perverts, Cortex, Lädernunnan och Fläskkvartetten, inte bara ett stort musikaliskt arv.

Varje dag satt han också och skissade, ritade och skrev i anteckningsböcker, på kartongbitar ja överallt där han kom åt, ständigt sysselsatt med att skapa – i ett pågående kreativt flöde. Att ta regi, göra saker på befallning, eller på beställning, var däremot aldrig riktigt hans grej, minns vännen och musikproducenten

"Freddie var i sin nu-bubbla"

Henryk Lipp, som 1984 bildade gruppen Blue for two tillsammans med Freddie Wadling.

ANNONS

– Freddie var i sin nu-bubbla, så intensivt närvarande och energiladdad i stunden att det tog över allt. När han fick till det var det benådat, när det inte funkade blev det mer av en dragkamp. Varje dag började han om på nytt, och summan av alla processer skapade ett kaos som inte var något kaos egentligen. En explosion av tankar och baktankar där en röd tråd hela tiden var hans starka formkänsla.

Fram till sin död 64 år gammal var Freddie Wadling dessutom en samlare av stora mått, som sparade på allt.

–Freddie slängde aldrig någonting - och jag blev ju likadan, bekänner Bella Wadling.

–Bara med stor svårighet kom man innanför dörren, där fanns gångar till hemliga ställen - men Freddie själv hade koll på allt, säger Henryk Lipp.

"Det var kaos där vi bodde"

Sommaren 2014 härjades villan som paret Wadling hyrde i Långedrag av en våldsam brand som höll på att kosta sångaren livet. Kvar blev bara de saker som staplats i det garage de hade tillgång till. När Bella Wadling, Henryk Lipp och en grupp från Stadsmuseet förra sommaren öppnade garaget fick de en chock.

–Det var som att hitta en tidskapsel, säger Bella Wadling.

I det överbelamrade garaget stod flyttkartonger från golv till tak, fyllda av allt från betyget från årskurs 5 till låttexter, dikter, skisser, foton, collage, konstverk och gamla serietidningar.

ANNONS

–Det var lite som en arkeologisk utgrävning, säger stadsmuséets arkivarie Manne Wernemyr med ett leende.

–Vi levde i ett kaos. Vi flyttade ju också flera gånger: från Fjärde Långgatan via Karl Gustavsgatan och ett stort hus i Onsala till Långedrag där Freddie ju stortrivdes, säger Bella Wadling.

Tusentals unika föremål

Sedan Henryk Lipp kört sju lass med skadade saker till tippen kvarstod ändå över 6000 unika föremål, från tejpkonstverk till vhs-kassetter, som Freddie Wadling samlat på sig sedan tonåren. Dessa har nu sorterats och utgör grunden till den omfattande utställningen som fyller tre rum en trappa upp.

Henryk Lipp har skapat en speciell ljudsättning med Freddie Wadlings röst till musik, i en 20 minuters loop, i syfte att få fram extra närvarokänsla. I rummet intill kan publiken ta del av biografiskt material, och följa Wadlings väg genom livet, från släkten och uppväxten i Fräntorp, via punk och fanzines, relationer, fotointresse, skräckfilm, ockultism och droger till insatserna som skådespelare på Göteborgs stadsteater,inklusive den Edgar Allen Poe-inspirerade föreställningen Korpen.

"En fördjupad bild av Freddie"

Via ett titthål erbjuds besökarna att kika in i Freddie Wadlings kreativa vardagsrumskaos. Till utställningen hör också journalisten Hanna Jedviks tolv intervjuer med sångarens nära och kära som publiken kan lyssna till i lurar: samtal med hustrun Bella, fotografen och tidigare flickvännen Annika von Hausswolff, vännen Carl Michael von Hausswolff, Johan Söderberg, turnéledaren Mimi Ohlsson med flera.

ANNONS

–Det finns så många skrönor, så många fantastiska kommentarer och berättelser från vänner och kollegor, som sammantaget bidrar till att fördjupa bilden av Freddie, säger utställningsproducenten Maja Björk Lindahl.

Cineast med poetisk känsla

Rummet till höger är vigt åt text och bild: teckningar, serier, collage och ännu inte tonsatta låttexter. Som ”Ghost of Clark Gable” som inleds med raderna:

”I saw the ghost of Clark Gable

sitting at the kitchen table

He was looking through the window

`N hi’s eyes were falling with the snow”

Ett bra exempel på cineasten Freddie Wadlings fallenhet för poesi och rim.

–Jag har aldrig sett honom INTE göra något. Men mängden man konfronteras med här gör mig alldeles överväldigad, säger vännen Henryk Lipp.

–Alla dagar och timmar han sysselsatte sig med detta, det är nästan den starkaste känslan i utställningen: flödet. Han kastade sig utan skyddsnät. Det är en ynnest att ha fått arbeta med detta. Ett sätt att hantera sorgen.

Freddie Wadlings kabinett

Vad: utställning med exklusivt, tidigare okänt, material ur Freddie Wadlings garage. Foton blandas här med teckningar, konstverk, collage, låttexter, serier, vhs-kassetter med meratill en kreativ mix karaktäristisk för sångaren, som gärna påbörjade sin konstnärliga process på nytt varje dag.

När: öppnar 2 juni och pågår minst ett år.

Vilka: Bella Wadling, Henryk Lipp och Carl Michael von Hausswolff har varit avgörande för utställningens tillblivelse. Till sin hjälp har de bland annat haft utställningsproducenten Maja Björk Lindahl, konstnären Gustav Magnarsson, serietecknaren Lars Sundestrand och författaren och kulturjournalisten Hanna Jedvik.

Freddie Wadlings minneskväll

När: 2 juni kl 19

Var: Göteborgs stadsmuseum

Hur: Déjà Voodoo. Freddie Wadlings närmaste vänner och medmusiker uppträder i nya, och oväntade konstellationer. Bland artisterna märks Amanda "Slowgold" Werne och Anna von Hausswolff, som startar band ihop, Ebbot, Chips Kiesby ur Sator och Henryk Lipp, Guds söner, Simon Ohlsson ur Silverbullit och brittiske postpunkaren Graham Lewis ur Wire.

ANNONS