Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/6

"Bländar publiken med sitt självförtroende"

"Karriärskurvan går bara uppåt och även om 2016 är hennes år, har jag känslan av att den inte nått sin kulmen än", skriver GP:s Sofia Andersson.

Zara Larsson på Liseberg

Bäst: Starten. Så proffsig.
Sämst: Vill ha fler personliga mellansnack.
Publik: 20 000.

Zara Larsson återvänder till Göteborg efter sin Way out West-spelning och lyckas tajma in en av sensommarens finaste kvällar. 20 sekunder in i showen har hon skapat en arenakänsla, som jag aldrig tidigare upplevt framför den ofta ofördelaktiga Stora scenen.

Queen Z tar över när solen gått ned. Hon bländar oss, fullkomligt lyser av självförtroende i inledande Never forget you. Huvudet håller hon högt, på samma sätt som när hon tog plats framför Talang-juryn för snart tio år sedan. Idag välter hon klubbar, amerikanska talkshows, festivalscener och inte minst Twitter. Karriärskurvan går bara uppåt och även om 2016 är hennes år, har jag känslan av att den inte nått sin kulmen än.

Approachen är tuffare än på Wow, i både attityd och klädval, och kraften från scen starkare. Våra bröstkorgar pulserar av basen i sköna Rooftop och Zara formar slängkyssar till den främre raden.

"Lika mycket förebild som artist"

Flickor, max tio år gamla, viftar sina glittriga plakat. Zara Larsson är lika mycket förebild som artist. Hon planterar dagligen kraft i unga tjejer och för det älskar jag henne. Hon uppmuntrar till säga ifrån. Inte ta någon skit. Zara är en ny generations Grynet. 

I sitt Sommar i P1 översätter hon feministiska analyser till lättillgängliga självklarheter. I och med sina politiska uttalanden har hon blivit en slagpåse. Men inte fan är det Zara Larsson som är problemet, som en klok Sven Melander uttryckte det nyligen. Vi får ju heller inte glömma vilken musikalisk talang hon är. Det vore tråkigt om den vetskapen tappades bort i alla stormar.

"Sårbar och högst äkta"

Modern radiopopmusik har en tendens att bli opersonlig, enligt mig, men Zara Larsson kommer undan. Vi känner ju avsändaren så väl. Hon tränger därför igenom de perfekta mixerna.

Just när jag tänker att hon borde göra mer av sina mellansnack, berättar hon historier inför balladerna She’s not me och Uncover. Det händer någonting. Stämningen är sårbar och högst äkta.

Nya singeln Ain’t my fault premiärspelas i full kraft och låter närmast som en fortsättning av Beyoncés Flawless. Avslutande Lush Life är inget annat än euforisk. Jag lämnar Liseberg med lite rakare ryggrad än innan.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.