Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/11

Artisterna som drog störst publik till Liseberg

255 000 såg Lisebergs konserter. Nu vill man fortsätta satsa på musiken.

Nöjesparken Liseberg kunde med en ökad budget för 2017, från 15 till 20 miljoner, satsa på en matig konsertsommar. Bara på stora scenen blev det 21 spelningar där Alice Cooper, First Aid Kit och Ghost var de tre akter som drog allra mest folk. 
– Jag är glad över hur det sett ut. Det är ganska väntat att just de skulle locka mest folk, men jag är glad att även Henrik Berggren, Hov1 och Bad Religion gick såpass bra. Sedan sysslar vi ju med väderkänslig verksamhet, det är alltid ett par evenemang som regnar bort under en sommar, konstaterar Per Alexanderson.
Under tisdagen ska en styrgrupp, med Lisebergsfolk från både affärssidan och marknadsavdelningen, träffas för att summera statistik och intryck från den gångna säsongen. Men också dra upp riktlinjer för sommaren 2018.
– Min förhoppning är förstås att kunna fortsätta satsningen, budgeten ska vara spikad någon gång i mitten av månaden, berättar Per Alexanderson.

Arbetet i full gång

Arbetet för nästa sommar är dock redan i full gång. Förfrågningarna från olika artisters management och bokare kommer allt tidigare. Redan i juli började det plinga i Alexandersons mejlkorg med erbjudanden från akter som vill spika sina turnéer med så god framförhållning som möjligt. 
– Det vi gör är förstås beroende av vilka artister som turnerar och är tillgängliga. Sedan har jag alltid några namn som jag gärna själv vill se på Liseberg. Det är ett pussel som ska läggas, säger Per Alexanderson och fortsätter:
– Grunden i vårt uppdrag är att Lisebergs musikutbud ska utformas så att det finns något för alla göteborgare. Det är det vi först och främst utgår ifrån. 

LÄS MER: 


Nöjesparken som helhet tappade ett antal besökare jämfört med förra året. I år kom totalt 2 175 000 besökare under sommaren, vilket kan jämföras med samma säsongS 2016 då parken besöktes av 2 208 000 personer.
– Det kalla och instabila vädret påverkade besökssiffrorna negativt i juni, augusti och september, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

Ökad omsättning trots tapp

Trots den minskade publiktillströmningen ökade omsättningen fram till och med den 2 oktober från 826 miljoner till 835 miljoner kronor. När det gäller Håkan Hellström-attraktionen Klubbland, som först hade väldigt svårt att locka besökare, kom efter det att man tagit bort den extra entréavgiften till slut 35 000 gäster.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.