Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

3 frågor till Johan Lindqvist om Spotify

Varför kommer Spotifys åtstramning av gratistjänsten just nu?

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Generellt sett går ju alla olika sorters medietjänster på nätet just nu mot betalda alternativ. Det gäller även tidningar. Spotify följer alltså en rådande trend. Men jag tror också att det beror på att de amerikanska skivbolagen har varit tveksamma till att skriva avtal med Spotify. Anledningen har varit att de tycker att Spotify har för hög andel icke betalande kunder. Det här är sannolikt ett sätt att gå de amerikanska bolagen till mötes och därmed äntligen på allvar kunna satsa på USA-marknaden.

Vad tycker du om åtgärden?

- Å ena sidan går den emot själva grundtanken med Spotify, så på det viset är det lite sorgligt. Å andra sidan får man ju fortfarande tillgång till väldigt mycket musik. Men jag tycker att det är lite löjeväckande att Spotify försöker sälja in försämringen som något som inte alls påverkar tjänsten. Så det ju inte. Själv använder jag premiumvarianten, jag tröttnade ganska snabbt på alla reklamavbrott.

Vilka konsekvenser tror du att den får för musiktjänsten?

- Strävar man mot en högre andel betalande kunder måste man förbättra premiumtjänsten avsevärt. Den har stått ganska stilla under en längre tid. Det kommer ju konkurrenter som utmanar, senast norska Wimp som nog egentligen är en bättre tjänst för tillfället. Så för Spotify gäller det att inte bli giriga utan jobba med produktutveckling.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.