Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

I "Battlefield V" återvänder krigsspelserien till andra världskriget. Pressbild.

"Mr Battlefield": Vi tar historien på allvar

"Battlefield" är tillbaka där allt började för snart 20 år sedan – på andra världskrigets slagfält. Det betyder ett större ansvar än någonsin, enligt Lars Gustavsson på spelföretaget Dice. För spelarnas upplevelse – men också för världshistorien och för krigets bortglömda deltagare.

Lars Gustavsson, kreativ chef och även känd som "Mister Battlefield", tar emot i Dices lokaler med utsikt över hela Stockholm. Snart sjösätts jättesatsningen "Battlefield V" och spelvärldens ögon är riktade mot Sverige och kontoret vid Medborgarplatsen.

- Det är nervöst och mycket press, men samtidigt är det enormt befriande att få ett kvitto på om vi gjort rätt med det här som vi har jobbat så länge, säger Gustavsson.

Utspelar sig i Norge

Nyss har han presenterat nya singelspelarläget, "war stories", för en internationell presskår. I de olika avsnitten får spelaren iklä sig rollen som en handfull kombattanter – bland annat en motståndskvinna i det ockuperade Nordnorge och en senegalesisk soldat under landstigningen i södra Frankrike. Platser och öden som hamnat i skymundan i historieböckerna, anser Gustavsson.

- Det här har färgat Norge mer än vad många svenskar förstått. På andra platser nämner man inte ens Norge när man pratar om kriget. Det är likadant när vi täcker kolonialtrupperna. De slogs för en nation som behövde dem, men som inte fullt ut respekterade dem, säger han.

- Vi ville lyfta de mer okända berättelserna. Det är klart att vi skulle kunna skildra landstigningen i Normandie också, men då skulle vi göra det på vårt eget sätt.

Mer förödelse

Men det är inte solokampanjerna som gjort serien så populär. De flesta söker sig till "Battlefield" för att slåss mot andra spelare via nätet. Här har Dice lyssnat på spelarnas önskemål – vissa finesser har lagts till och annat har tagits bort, allt för att maxa upplevelsen, enligt Gustavsson.

- Jag brukar säga att "Battlefield" är lite som en fin vinsås som man kokar ner tills det blir den här perfekta smakupplevelsen.

Det betyder bland annat att ett "Fortnite"-liknande "battle royale"-läge, där det gäller att överleva på en successivt krympande karta, rullas ut nästa år.

Spelarna får också nya möjligheter att bygga befästningar och andra hjälpmedel. Spelet har dessutom mer ödeläggelse än någonsin där miljöer och byggnader kan sprängas, skjutas sönder eller krossas av stridsvagnar. Spelare får också större möjlighet att fullända sina stridsfärdigheter med nya sätt att röra sig och använda omgivningarna, och slumpfaktorn i kulornas bana har slopats.

- I förra spelet kanske vår hardcore-publik tyckte att vi tappade djup och gjort saker för enkla, men i "Battlefield V" kan du inte komma in och bemästra det direkt, säger Lars Gustavsson.

Kvinnor retade upp

Att publiken kan vara ett kräsen blev han varse i våras då första trailern för spelet släpptes. Filmklippet skulle visa på valmöjligheterna i spelet, men fick mycket skäll i kommentarstrådar och forum.

Framför allt var det draget att införa kvinnliga soldater i striderna som retade gallfeber på vissa spelare, som anklagade utvecklaren för att ta sig för stora friheter med historien. Men ambitionen att inkludera fler spelare och ge dem valmöjligheter väger tyngre än realismen – och kvinnor är här för att stanna i "Battlefield", enligt Gustavsson.

- Det var ett medvetet val av oss och ett naturligt steg framåt.

"Mister Battlefield" har varit med på hela resan. 1999 satt han och en handfull kollegor och filade på en prototyp till vad som skulle bli "Battlefield 1942" – startskottet för hela serien.

Ansvaret ännu större

Sedan dess har framgångarna och den tekniska utvecklingen gett möjligheten att skapa en realistisk krigsupplevelse som de bara kunde drömma om på den tiden. Men samtidigt har världen förändrats. I dag är det en svårare balansgång att göra ett kul äventyr av några av historiens mest ohyggliga händelser.

- Vi var ett ganska ungt och naivt gäng då. Diskussioner om krigets brutala verklighet fanns inte på samma sätt, minns Lars Gustavsson.

I dag har de lite mer eftertanke, även om det i första hand handlar om att skapa underhållning.

- Visst gör vi spel, men vi gör spel om historien och det gäller att ta den på allvar. När vi gjorde spel om första världskriget lade vi ner stort arbete på hur vi skulle porträttera ett så stort trauma. När vi nu skildrar andra världskriget är ansvaret om möjligt ännu större, säger han.