Morgan Spurlock säljer sin själ

ANNONS
|

Han har riskerat hälsan och livhanken i filmerna "Super size me" och "Where in the world is Osama Bin Laden? ". Nu sätter Morgan Spurlock sin heder på spel i "The greatest movie ever sold" - en dokumentär om produktplacering, finansierad med produktplacering.

Morgan Spurlock fick sitt genombrott som dokumentärfilmare med "Super size me", där han under 30 dagar ratade en varierad kost till förmån för storportioner från McDonald's. Resultatet blev en leversjuk filmare och fruktansvärt dålig publicitet för hamburgerkedjan.

"The greatest movie ever sold" är också en granskning av företagens fula knep, den här gången genom produktplacering och reklam. Men nu samarbetar han med företagen och ger dem exponering i utbyte mot pengar till filmens budget.

ANNONS
Etiska dilemman

Spurlock tar samarbetet på allvar. När vi möts är han - som alltid när han pratar om filmen offentligen - klädd i en grå kostym som är översållad med logotyper. Bilmärken, hotellkedjor och flygbolag trängs med stora röda hjärtan - symbolen för huvudsponsorn Pom, en granatäppledryck som sägs ha fantastiska hälsoeffekter

-Egentligen ville jag få med vapentillverkare och cigarettbolag men fick tvärnej från dem. Jag ville få till ett samtal om etik med verkliga etiska dilemman, "var drar man gränsen för vem man tar emot pengar från?".

En del av hans dröm har blivit sann. Efter att filmen blev klar har Pom anklagats för att ha tillskrivit sin produkt falska egenskaper, och utreds nu av amerikanska läkemedels- och handelsmyndigheter.

-Är det en slump eller började de samarbeta med oss för att skydda sig mot dålig publicitet? Jag vet inte, och där finns ett etiskt dilemma.

Den viktigaste ingrediensen i Morgan Spurlocks filmer är Morgan Spurlock. Han är antitesen till flugan på väggen, dokumentärfilmaren som skildrar ett skeende men håller sig helt utanför handlingen. Spurlock placerar sig själv mitt i handlingen, det är hans egen upplevelse som sätter tonen för hans filmer.

-När vi gjorde "Super size me" insåg jag att journalistik i första person gav mig väldigt mycket som människa. Det handlar inte om något smart karriärdrag utan om min personliga upplevelse. Sedan har det visat sig att den känslomässiga resan spiller över på publiken.
Låtsasvärld

En av filmens höjdpunkter är en reklamfilm för Mane 'n Tail - ett schampo för både hästar och människor. Spurlock har svårt att dölja hur komisk han tycker att produkten är, men lyckas ändå sälja in en filmidé när han själv tvättar håret på sin lille son, som i sin tur löddrar in en ponny. Inspelningen gick inte riktigt som han hade tänkt sig.

-Min son hade inga problem med att dela badkar med en häst, men när jag skulle tvätta håret på honom fick han tokspel. Jag kände mig som en hemsk förälder och fick kalla in ett stuntbarn.
-Men så funkar ju också reklam, att man skapar en låtsasvärld. Så att jag använde ett stuntbarn gick hand i hand med vad jag ville säga.
  1. Född: 1970
  2. Bor: I New York City
  3. Familj: Gift med vegankocken Alexandra Jamieson. De har sonen Laken, fyra år.
  4. Bakgrund: Han gick på filmskola i New York men fick sitt genombrott som dramatiker, med flera prisbelönade pjäser. 2002 skapade han MTV-serien "I bet you will", där folk fick betalt för att göra äckliga och förnedrande saker.
  5. Filmer: "Super size me" (2004), "Where in the world is Osama Bin Laden?" (2008), "The Simpsons 20th Anniversary Special - In 3-D! On ice!" (2010), "Freakonomics" (2010). Han har även gjort tv-serien "30 days" (2005-2008).
  6. Aktuell: Med "The greatest movie ever sold" som får svensk biopremiär den 9 september.
  7. Nästa projekt: Dokumentären "Comic-Con episode four: a fan's hope". ("Det är den farligaste film jag någonsin gjort, jag klev rakt in i nördkulturen. Vi producerade den tillsammans med Joss Whedon och Stan Lee, två av mina hjältar.")
  1. Publikreaktioner:

"Folk genomgår ett uppvaknande, en slöja lyfts från deras ögon. Tusentals människor som jag har pratat med vill ha en Pom när filmen är slut, men de har också blandade känslor inför det suget. Och precis det är jag ute efter. Du ska vilja köpa någon av produkterna efter att ha sett filmen, och det ska få dig att må riktigt dåligt. "

  1. Effekten på de medverkande företagen:

"Varumärkena har fått en enorm exponering, filmen har blivit så omtalad och så omskriven. Så många människor i USA var emot filmen - reklambyråer och produktplaceringsfirmor - och nu har de sett hur framgångsrik den blev. De varumärken som tackade ja upplevs som väldigt smarta, väldigt medvetna. Och de som tackade nej upplevs som korkade."

  1. Aktivisten Ralph Nader, som intervjuas i filmen:

"Han kom till intervjun med en trave böcker och sade: "Om jag ska göra en intervju om produktplacering så måste jag placera några av mina egna produkter i bild". Många tror att han är en surkart men han har en fantastisk humor och attityd."

  1. Var gränsen går:

"Jag tycker att skolor ska vara fria från marknadsföring och reklam. Föräldrar frågar mig vad de ska göra för att slippa reklam i barnens skolor. Då frågar jag om de har folkomröstat mot höjda kommunalskatter, och de svarar "ja, jag tänker inte ge mer pengar till de där byråkraterna". Då säger jag "Grattis, ditt barn kommer att gå på Red Bull-skolan"."

ANNONS