Han har riskerat hälsan och livhanken i filmerna "Super size me" och "Where in the world is Osama Bin Laden? ". Nu sätter Morgan Spurlock sin heder på spel i "The greatest movie ever sold" - en dokumentär om produktplacering, finansierad med produktplacering.
Morgan Spurlock fick sitt genombrott som dokumentärfilmare med "Super size me", där han under 30 dagar ratade en varierad kost till förmån för storportioner från McDonald's. Resultatet blev en leversjuk filmare och fruktansvärt dålig publicitet för hamburgerkedjan.
"The greatest movie ever sold" är också en granskning av företagens fula knep, den här gången genom produktplacering och reklam. Men nu samarbetar han med företagen och ger dem exponering i utbyte mot pengar till filmens budget.
Etiska dilemman
Spurlock tar samarbetet på allvar. När vi möts är han - som alltid när han pratar om filmen offentligen - klädd i en grå kostym som är översållad med logotyper. Bilmärken, hotellkedjor och flygbolag trängs med stora röda hjärtan - symbolen för huvudsponsorn Pom, en granatäppledryck som sägs ha fantastiska hälsoeffekter
-Egentligen ville jag få med vapentillverkare och cigarettbolag men fick tvärnej från dem. Jag ville få till ett samtal om etik med verkliga etiska dilemman, "var drar man gränsen för vem man tar emot pengar från?".En del av hans dröm har blivit sann. Efter att filmen blev klar har Pom anklagats för att ha tillskrivit sin produkt falska egenskaper, och utreds nu av amerikanska läkemedels- och handelsmyndigheter.
-Är det en slump eller började de samarbeta med oss för att skydda sig mot dålig publicitet? Jag vet inte, och där finns ett etiskt dilemma.Den viktigaste ingrediensen i Morgan Spurlocks filmer är Morgan Spurlock. Han är antitesen till flugan på väggen, dokumentärfilmaren som skildrar ett skeende men håller sig helt utanför handlingen. Spurlock placerar sig själv mitt i handlingen, det är hans egen upplevelse som sätter tonen för hans filmer.
-När vi gjorde "Super size me" insåg jag att journalistik i första person gav mig väldigt mycket som människa. Det handlar inte om något smart karriärdrag utan om min personliga upplevelse. Sedan har det visat sig att den känslomässiga resan spiller över på publiken.Låtsasvärld
En av filmens höjdpunkter är en reklamfilm för Mane 'n Tail - ett schampo för både hästar och människor. Spurlock har svårt att dölja hur komisk han tycker att produkten är, men lyckas ändå sälja in en filmidé när han själv tvättar håret på sin lille son, som i sin tur löddrar in en ponny. Inspelningen gick inte riktigt som han hade tänkt sig.
-Min son hade inga problem med att dela badkar med en häst, men när jag skulle tvätta håret på honom fick han tokspel. Jag kände mig som en hemsk förälder och fick kalla in ett stuntbarn. -Men så funkar ju också reklam, att man skapar en låtsasvärld. Så att jag använde ett stuntbarn gick hand i hand med vad jag ville säga.