Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/6

Miljardindustrin K-pop gör Sverigesuccé

K-pop växer så det knakar. I ungdomshuset vid Frölunda torg tränar i dag elva dansgrupper k-pop. En av dem är Crystalight. På lördag uppträder de på Röhsska.

K-pop, eller koreansk pop, blev känt i hela världen 2012 när artisten Psy fick en enorm hit med låten Gangnam style. I Asien är k-pop en miljardindustri sedan 90-talet och består till stora delar av pojk- och flickgrupper som skapas i talangtävlingar och sedan blir hårt arbetande superstjärnor.

Musiken är stenhårt kommersiell och könsrollerna traditionella. I Sverige har k-pop snarare blivit en subkultur där unga plockar de bitar de gillar, mixar och lägger till lite av sig själva.

- Det skulle bli tråkigt med bara tjejdans, det är inte vår stil, säger Shaira Sad.

- Vi gillar olika låtar med olika stilar och så röstar vi på vilka låtar vi ska dansa till, säger Jirawan Mana-Ot.

Växer i Frölunda

Kompisarna i den drygt årsgamla cover-dansgruppen Crystalight tränar varje vecka i ungdomshuset 1200 kvadrat i Frölunda. De är inte ensamma. I dag finns hela elva dansgrupper som övar k-pop i huset.

- Det växer så det knakar. För ett par år sedan var vi bara ett par aktiva, plötsligt händer det och nu är vi några hundra, säger k-popentusiasten Julia Christensen, som kommer att vara konferencier på Röhsska designmuseets temadag Korea style Gbg - design your life.

Då ska Crystalight uppträda med en danscover-version av den koreanska gruppen Sistars låt Loving u, vars video har närmare 26 miljoner visningar på Youtube.

- Det blir vår debute performance, det är lite nervöst, säger Nikki Genovese,som är den som sätter ihop scenkläderna.

- Låten vi dansar till har ett sommarkoncept som är sjömansinspirerat, så det blir mycket blått och vitt, säger hon.

Förutom stilen och musiken så är olika reality-tv-serier en viktig del av k-pop. Där går meningarna isär i gruppen. Ging Morakot, som drömmer om att vara med i en audition till en äkta k-popgrupp, kollar mycket.

- Språket är svårt, ofta sänds programmen textade en dag senare, men jag kan inte vänta så jag kollar fast jag inte förstår, säger hon.

- Jag gillar inte tv-programmen, de är väldigt cheesy, tillgjorda och såpiga, säger Nikki Genovese.

Heldag på Röhsska

Den som kopplat ihop k-popcommunityn i Frölunda med Röhsska museet är Minjeong Ko, filmstudent vid Akademin Valand.

Hon är från Sydkorea och upptäckte Crystalight av en slump när hon gick förbi 1200 kvadrat sent förra hösten.

- Plötsligt hörde jag musik som jag kände igen - den var ju koreansk!

Hon gick in och hamnade mitt kulturhusets julfest, där Ging Morakot och Shaira Sad dansade k-pop uppe på kaféets bardisk.

Minjeong Ko har hjälpt gruppen att göra en dansvideo, men främst är hon engagerad i att lyfta fram koreansk kultur, musik och design. Med en bakgrund som museiintendent fick hon idén att sammanföra k-pop och Röhsska museet.

- Jag har bland annat tagit med mig tjejerna och tittat på museets asiatiska samlingar. Det var fantastiskt, de gruppen som har asiatiska rötter fick massor av minnen av att se sakerna, säger Minjeong Ko.

På lördagen kommer hon att hålla i samtal med gäster om just föremål från Korea som betyder något speciellt för dem.
- Jag har tänkt mycket på varför asiater är så osynliga i svensk kultur. Nu blir det en halvdag om koreansk kultur på Röhsska, det är i alla fall en början, säger hon.