"Mikroskopisk chans" att få Guldpalmen

ANNONS
|

Själv har Ruben Östlund redan hunnit sticka på en veckas semester, hälsar Erik Hemmendorff producenten bakom The Square under en mellanlandning i Barcelona. Kvällen och natten tillbringades i ett segerrus:

– Det var jättekul: lyxigt och härligt, och pågick till sent, sammanfattar han festligheterna på franska Rivieran.

"Trodde aldrig att vi skulle ha en chans"

Natten slutade på en takterrassframåt småtimmarna. Att han och Ruben Östlund, som tillsammans driver filmbolaget Plattform produktion i Göteborg och som länge varit ett radarpar inom svensk film, skulle återvända med en Guldpalm i bagaget vågade ingen i filmteamet drömma om ens under söndagen, berättar han.

–Vi trodde aldrig att vi skulle ha en chans att få det bästa priset.

ANNONS

Inte hämtat sig från chocken

Mikael Fellenius, VD för Film i Väst som varit med och samproducerat alla Ruben Östlunds filmer har inte heller han riktigt hämtat sig från chocken:

–Det här är känns ju helt fantastiskt. Att The Square skulle ta hem Guldpalmen tror jag inte att någon av oss hade trott, det var ju en mikroskopisk chans. Vi tänkte kanske att Claes Bang skulle få något skådespelarpris, det var så långt vår fantasi sträckte sig. Men det här är stort, och kommer kanske också att, som Ruben själv vid något tillfälle sa, kunna boosta svensk film mer generellt. Det får vi vara glada för.

Vad tror du att det var som fick juryn att fastna för just The Square?

– Jag tror att de uppskattade just det som Ruben är en mästare på: att iscensätta situationer som skapar obehagskänslor och se hur vi reagerar, både som enskilda och i grupp. Filmen är ett pärlband av satiriska episoder, som man sugs in i och får många goda skratt längs vägen. Sängkammarscenen med Claes Bang och Elisabeth Moss är helt fantastiskt bra. The Square är en festivalfilm som jag tror har potential att gå hem också hos den svenska biopubliken.

Roy Andersson: "Mycket envis"

Det har hunnit går sjutton år sedan Roy Andersson vann jurypriset i Cannes för "Sånger från andra våningen", första delen i sin filmtrilogi. Det är ingen hemlighet att Ruben Östlund inspirerats mycket av Roy Andersson under sin utbildning på Filmhögskolan i Göteborg (numera Akademin Valand Film). Numera utmanar de varandra om vem som vinner flest prestigefyllda filmpriser.

ANNONS

Roy Andersson kommenterar gårdagens skräll i Cannes, med att han inte är förvånad:

– Ruben är mycket begåvad, absolut orädd och mycket envis. Bara att gratulera!

Även resten av medarbetarna på Studio 24, filmateljén där Roy Andersson verkar, gratulerar och glädjer sig över vinsten.

– Vi ser verkligen fram emot att seThe Square, säger Alba Lange.

Östlunds lärare har svårt att hitta orden

Kalle Boman, tidigare i år Guldbaggebelönad för sin enastående karriär, är professor i filmisk gestaltning och var Ruben Östlunds lärare på Akademin Valand film i Göteborg. Nu agerar han sedan många år tillbaka också som mentor och bollplank till regissören, och tackas i eftertexterna till samtliga filmer.

– Det är just nu lite svårt att formulera alla känslor av triumf blandat med nykter analys ... Men det här var verkligen roligt, säger han och fortsätter:

–För Ruben, Erik Hemmendorff som producerar, Plattform som produktionsbolag, Akademin Valand film med flera. Och såklart för hela filmlivet i Göteborg.

Serner: "En otrolig glädje"

Anna Serner, VD för Svenska filminstitutet, hade redan hunnit hem från Cannes då hon nåddes av beskedet att den första svenska regissören på 66 år vunnit en Guldpalm i Cannes.

–Det är en otrolig glädje att få vara med om det här: att få följa en svensk filmare som lyckas.

ANNONS

Vad tror du var avgörande för att juryn gav just Ruben Östlund festivalens finaste pris?

–Det finns flera faktorer men framförallt är det tre saker jag tänker på: Att filmen är så samtida, att den rymmer så mycket humor och att de fantastiska skådespelarna är så trovärdiga. Claes Bang som spelar huvudrollen måste ju ha en fantastisk karriär framför sig nu. Och Elisabeth Moss var hur bra som helst.

Anna Serner berömmer också filmen The Squares gränsöverskridande kvaliteter:

–Den lyckas fånga våra smärtpunkter: hur vi desperat försöker leva våra liv som något annat, något mer, i rädsla för att bli avslöjade som de vanliga människor vi alla egentligen är. Oavsett om vi nu är konstnärer, museichefer, skådespelare eller pr-proffs. Apscenen i filmen är helt gränslös men visar också upp vårt sätt att försöka skyla över och låtsas som ingenting, eller låtsas som att vi fattar något fast vi egentligen inte har en aning.

"Får oss att skratta åt oss själva"

Anna Serner menar att Ruben Östlund här har hittat något helt eget och nytt.

–I sina filmer får han oss att skratta åt oss själva och inte – som annars är så vanligt när det gäller komedi och satir – åt någon annan. Här blir skämten självreflekterande och inte på någon annans bekostnad.

ANNONS

Vad får det här priset för betydelse för svensk film i stort?

–Ett pris som detta blir inspiration för alla svenska filmare. Ruben Östlund har visat att det går. Har du som filmare en idé som du tror på tillräckligt mycket, och kämpar för tillräckligt hårt, så kan du lyckas på den här nivån. För publiken i världen höjs intresset nu för svensk film. Ett intresse som redan är stort. Nu hoppas jag också att det här kan väcka intresse, och göra att fler svenskar vill se svensk film på bio och nätet - och betala för det. På så sätt kan vi bekosta fler filmer som The Square också i framtiden.

"Göteborgpå den internationella filmkartan"

Dan Sandqvist är universitetslektor och ansvarig för Akademin Valand Film i Göteborg där Ruben Östlund är verksam som professor i filmisk gestaltning. Han är imponerad av skolans forne elev, som ”lyckas varje gång och uppfyller sina mål”.

– Att han varit student här sätter både Göteborg och oss som skola på den internationella filmkartan. Det har stor betydelse för våra studenter att se att Ruben Östlund började sin karriär här och sedan vann en guldpalm. Det stärker skolans rykte och kan öka söktrycket.

Jonas Holmberg, konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival, gläder sig åt glädjescenerna i Cannes som får stor betydelse både för regissören Ruben Östlund och producenten Erik Hemmendorff personligen – och för Göteborg.

ANNONS

–Ruben Östlund var redan tidigare aktad, men nu säkrar han en topplats i filmhistorien. Och det är ingen tvekan om att vi bor i Sveriges ledande filmstad.

Filmen The Square, som på söndagen tog hem Guldpalmen i Cannes, får svensk biopremiär 25 augusti.

Läs också:Östlunds första kommentar "Känns fantastiskt"

Krönika:Maria Domellöf-Wik om den svenska vinsten

Läs också:Full fart i Trollywood

Ny film på gång

Ruben Östlunds nästa film är enligt planerna en satirisk skildring av modevärlden.

Huvudperson är en manlig modell som håller på att bli flintskallig.

Arbetsnamn är Triangle of sadness, "den triangel som uppstår mellan ögonen när man får rynkor".

ANNONS