Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

"Medge det: Star Wars stinker"

Först kom de vilda hyllningarna av "Star Wars: The force awakens". Men nu kommer en sågning brännhet som ett lasersvärd i rymden... – Den är depressionsmässigt fantasilös i långa stycken, skriver Los Angeles Times prisbelönta kolumnist Michael Hiltzik.

Årets mest hajpade och succéartade film "Star wars: The force awakens" hyllades av största delen av världens kritikerkår. Men dagen före julafton kom ett trendbrott när Vatikanens dagstidning L'Osservatore Romano sågade den sjunde delen av rymdäventyret och kallade filmen "förvirrad och oklar", skriver Variety . I tidningen, som ägs av Vatikanen, menade en anonym recensent att JJ Abrams film inte är en riktig uppföljare utan en omstart, att den innehåller för många närbilder och misslyckas att gestalta ondska.

Nu får den heliga sågningen medhåll. Los Angeles Times Pulitzer pris-belönade kolumnist Michael Hiltzik är bland dem som går längst . I en brutal sågning av filmen skriver han i sin senaste kolumn, som har rubriken "Medge det: Star Wars stinker – och här är varför":

"Den är depressionsmässigt fantasilös i långa stycken, och – vilket är avgörande – reproducerar originalet från 1977 på ett så slaviskt sätt att det gränsar till plagiat. Med detta sagt säger jag inte att det inte är ett kul sätt att spendera ett par timmar. Om du är bland de miljoner som helt enkelt har gjort så, välsigne dig. Frågan är däremot om "The Force Awakens" ens är värd att anses vara en film, för det är den inte."

Hiltzik fortsätter sin sågning och menar att den visar på ett större problem i Hollywood:

"Den är smärtsamt fabrikstillverkad för maximal publiklockelse, vilket betyder att den maximerar att inte vilja stöta sig med någon. Denna utgång säger oss mycket om läget i underhållningsbranschen i dag och om Hollywoods framgång", skriver kolumnisten som förutspår att Hollywood rör sig mot en framtid där man mer eller mindre bara gör uppföljare på lyckade succéer som Star Wars och James Bond.

"Så att de anpassas till varje ny generation av kunder, med den generationens nya unga stjärnor i nya kostymer som står inför samma gamla faror och yttrar samma gamla klyschor, där alla andra spår av kreativ originalitet har förpassats till tomrummet och till det bortglömda", avslutar Hiltzik – som knappast lär få några kärleksbrev från Star Wars-fans den närmaste tiden – sin kolumn.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.