Starkt år för ekologisk mat

ANNONS
|

-Det är fantastiska siffror för 2013. Försäljningsökningen är helt konsumentdriven, säger Cecilia Ryegård, verksamhetsansvarig på Ekoweb, som bevakar den ekologiska marknaden.

Deras statistik för branschen släpps på torsdag, men Cecilia Ryegård säger att en stor del av ökningen beror på giftlarmen om vin och bananer under förra året. Antalet produkter i butikerna är ungefär desamma som 2012, så ökningen beror på att volymerna är större.

Ica, Coop och Axfood - med kedjorna Hemköp och Willys - noterar alla ökningar när det gäller ekomat. Coop ökar med 23,5 procent, Ica med 16 och Axfood med nästan nio.

Krav, vars märkning finns på ungefär tre fjärdedelar av de ekolivsmedel som säljs i Sverige, beräknar att försäljningen för ekobranschen totalt ökade elva-tolv procent under 2013.

ANNONS

Mejerivarorna, som hade ett svagt 2012, ökade 13 procent. Det är oftast i mejerihyllan som konsumenter har sin "ekologiska debut", som försäljningschefen Johan Cejie uttrycker det.

-Dryckesmjölk gick upp åtta procent. Det är glädjande. Mjölken som helhet har minskat, men här tar vi andelar på en marknad som krymper, säger han.

När det gäller kött ser Krav en ökning på 15-20 procent. Trots det är utbudet större än efterfrågan. Men det innebär inte att ekologiskt kött slängs.

-Det betyder bara att det säljs som konventionellt kött. Bönderna får inte det de ska ha betalt helt enkelt, de gör förluster, säger Cejie.

När det gäller frukt och grönt driver ekobananerna på. Där är det i stället svårt att få fram tillräckliga mängder.

-Det är ett exempel på att när marknaden svänger fort är det problem med jordbruksprodukter. Det är inte bara att vrida på en kran så kommer bananer, säger han.

Det är något som miljöchefen på Ica, Maria Smith, känner igen sig i. Under året har ekologiska citroner börjat säljas, vilket krävde att konventionella odlare ställde om sin produktion.

-De samtalen började vi med våra leverantörer för riktigt länge sedan, säger Maria Smith.

ANNONS