Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Nyttig glass med banan och avokado

Alexandra Zazzi svarar på läsarbrev och bjuder på recept med nyttig glass.

Härliga läsarkrets!

Jag älskar att ta emot er e-post och brev med ett allt mer sjudande matintresse. Snart kokar grytan över av alla frågor och tips ni skickar in. Vissa av er skriver även glatt in på mina sociala medier, det går också bra men skriv helst till [email protected], där har jag en redaktion som håller reda på frågorna.

Ni håller mig även skönt på tå genom att nagelfara mina recept om jag missat eller skrivit fel på en ingrediens eller mängd. Fortsätt med allt detta! Det är genom kommunikation, erfarenhet och nyfikenhet som det skapas stordåd i köken. Och man är aldrig fullärd som kock. Visst är det underbart, så mycket nya världar att upptäcka.

Och nu till två av veckans brevskrivare, det första är ett av mina älsklingssätt att äta vit fisk på, så jag tackar bästa Peter för att du delar med dig av historia och recept och skickar ditt mejl vidare ut i etern. Det enda jag drog ned på i ditt, Peters, recept är tiden i saltlagen och så förtydligade jag ditt recept något. Jag lät fisken ligga i 30–35 minuter för att den inte skulle bli för hårt rimmad, men det är en smaksak och beror på fiskbiten. Att lägga en fisk i saltlag innan tillagning gör att den blir saftig och skivar sig fint, jag brukar inte alltid ha ättikssprit i men det är gott med den lilla syrligheten och ljuvligt blir det alltid med brynt smör, ägg och pepparrot, så självklart kan vi ha ett glas mjukt rött vin till detta.

God appetitt!

Hej Alexandra!

I stället för en fet fisk eller ingredienser som svamp här ett ”enkelt” tips till den godaste fisken med rött vin.

Receptet från tiden då norrmän skeppade (torkad) torsk till Frankrike och kom hem med vin och man ­tvingades hitta på ett sätt att äta den fisken man hade hemma till den enda bytesvara man kunde ta hem från Frankrike.

Hälsningar Peter ej norrman men fiskälskare

Torsk på norsk vis!

Rimlag: På 1 l iskallt vatten 4 msk salt och 1 tsk ättiksprit.

Lägg fisken rimlagen 1 timme (eller max 30–35 min Alexandras anmärkning om filead fisk) innan kokningen.

Anpassa vattenmängd och saltmängd beroende på hel fisk eller skivad torskbit.

Sjud tills fisken precis löser sig från benet eller (om filé) 5–7 minuter beroende på fiskens storlek.

Servera direkt med brynt smör och pepparrot och kokt potatis, eventuellt pressad och gärna hackat hårdkokt ägg.

Till detta dricks helst ett glas beaujolais.

Smaka och njut!

Hej Alexandra!

Har du något recept på nyttig glass utan mjölk i? Jag tål inte mjölk men älskar glass och måste sannerligen passa mig att äta fel. Sakta så når jag dit jag vill men ibland behöver jag glass. Hur göra?

En som gått ned 21 kilo i år

Hej och grattis till din livsomställning!

Även jag har, som många vet, gått ned överflödiga kilon och jobbar ständigt på at hålla balansen i kosten. Något som jag påminner mig själv om hela tiden och hittills har det gått mycket bra. Fördelen när man slutat äta socker så räcker det med naturlig socker i frukt för att det skall upplevas sött. Man behöver inte tillsätta något.

Mitt enklaste recept på sockerfri och mjölkfri glass är att mixa frysta bär, typ jordgubbar, hallon eller blåbär med kokosgrädde. Sedan är det bara att äta direkt.

Här kommer även ett recept baserat på avokado. Vill man lägga i ett par msk kakao

i stället för kardemumma går det alldeles utmärkt. Om blandningen blir för mjuk, ställ in i frysen i en timme, rör om då och då och servera direkt.

Banan och avokadoglass

4 personer

• 2 kalla avokado

• 2 frysta bananer

• 2 dl kokosmjölk

• 0,5 tsk kardemumma

Lägg alltihopa i en matberedare med knivtillsats och kör slätt till en kräm, toppa med bär och rostade nötter vid servering.

Vill du också ställa en fråga till Alexandra Zazzi? Mejla [email protected]

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.