Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Konsten att grilla nyfångad öring

Enligt experterna blir man intelligentare av att äta fisk. Därmed blir det lätt att välja rätt sommarrätt. Det får bli egen nyfångad fisk. Men allt går inte alltid som man har tänkt sig...

Vi packar kastspöet, grillen och allt annat som behövs för ett lyckat fiskafänge och ger oss ut i en liten eka på Sävelången. Solen skiner. Men det är ändå ganska kallt ute på sjön.

Det är tyst. Den eldrivna utombordaren gör inte mycket väsen av sig. För att nå den rätta båtstämningen tvingas vi ta fram en ljudupptagning med dunket från en gammal tändkulemotor.

Vi har bestämt oss för att plocka upp tillräckligt med öring för att få tyst på fem kurrande magar. När väl fångsten är bärgad tänker vi göra ett strandhugg och tillaga fiskarna. Att vi har siktat in oss på just på öring har sin förklaring.

Innan vi gav oss ut på sjön tog vi nämligen kontakt med Roy Gustavsson. Efter 50 års fiskande i Sävelången vet han allt som är värt att veta om sjöns utbud:

– Det finns det både sik, öring, gädda, mört, abborre och till och med lake.

För några år sedan drog Roy och en kompis upp 18 gäddor på bara några timmar. En öring på fem kilo kan han också stoltsera med även det är några år tillbaka sedan.

– Numera är det mest abborre som fastnar på kroken när jag är ute och fiskar i Sävelången.

Även om byxad smörstekt abborre är bland de godaste som finns så räcker inte det för att vi ska bli nöjda. Vi kräver nyttigare fisk än så.

Ända sedan barnsben har jag blivit itutat hur viktigt det är att äta mycket fisk. Ett regelbundet intag påstods medföra att man blev extra intelligent.

Det skulle dessutom påverka utseendet till det bättre om man åt mycket fisk. Det senare påståendet kan jag dock personligen bestämt avfärda.

Men enligt Göran Petersson, som är professor i kemisk miljövetenskap vid Chalmers i Göteborg, har de rikliga mängderna fiskfettsyror, i framförallt feta fiskar, en positiv inverkan när det gäller just intelligensen:

– Det EPA som finns i de fleromättade fetterna har stor betydelse för uppbyggnaden av hjärncellerna. Inte minst har de en positiv inverkan på minnet, konstaterar han.

Lax hör till de fiskarter som innehåller allra mest fettsyror. Röker man sedan den feta fisken blir den om möjligt ännu nyttigare. Helst bör man enligt Göran Petersson elda med lövträdsved eller allra helst med al-spån för att nå kulmen:

– I veden finns antioxidanter som frigörs med röken och tränger sig in i fisken. Antioxidanterna i sin tur ger ett extra bra skydd.

Men då får man förstås inte slå in fisken i stanniol som vi har tänkt göra. Det är med andra ord mycket att tänka på innan det är aktuellt att börja tillaga den förväntade fångsten som förutom att innehålla en massa nyttiga ämnen även bör smaka gott och, inte minst, se aptitlig ut att äta.

Dessutom är det viktigt att fisken är hämtad från ett friskt vatten som inte innehåller kvicksilver eller massa andra otäcka gifter.

Det vore fel att påstå att vi tömt Sävelången på fisk under de år som vi har haft en båt i sjön. Men och annan firre har det ändå blivit. När vi nu ger oss ut är det öring som gäller. Enbart öring. Det verkar nämligen vara den fisksort som bäst uppfyller våra högt ställda krav.

Sedan flera år tillbaka har det kontinuerligt planterats ut öring i Sävelången. Enligt Roy Gustavsson har den dock på senare tid blivit allt mer svårfångad. Men det avskräcker inte oss.

En lång svepande rörelse med kastspöet och fiskandet är i full gång. Nu gäller det bara att ha tålamod. Det kan ta tid. Det har jag blivit varse efter många år bakom flötet.

Nytt kast. Inget napp. Proceduren upprepas ett flertal gånger. Men ingenting händer. Det suger allt mer i magarna. Den ursprungliga planen är långsamt på väg att spricka. Hur ska vi lösa det här?

Vi tar oss in till bryggan. Reservplanen plockas fram. Den innebär kort och gott att tar bilen och kör till närmsta fiskaffär. Där stöter jag på nya problem. Någon öring kan de nämligen inte erbjuda. Butikens utbud av insjöfisk består enbart av foreller.

Det är bara att bita i det sura äpplet. Jag inhandlar fem skapligt stora foreller och hoppas att de inköpta firrarna kommer att smaka lika bra som de öringar vi ursprungligen hade bestämt oss för att håva upp. Under alla förhållanden har vi inte så mycket att välja på.

Tillbaka på bryggan tänds kolen i den lilla medhavda grillen. Vi använder oss av lövträdskol. Göran Petersson har ju lärt oss att det är viktigt att tänka på de antioxidanter som frigörs med röken.

I väntan på att den perfekta glöden ska infinna sig färdigställs förrätten och salladen. Precis som teve- kockarna har även jag förberett det mesta hemma i köket.

Ursprungligen var tanken att fisken skulle serveras med smarrig hemlagad potatisgratäng. Men den planen satte professor Petersson i all välmening stopp för långt innan vårt misslyckade fiskafänge var ett faktum:

– Uppvärmd potatis ger betydligt snabbare kalorier än om potatisen kokas. Kall potatissallad är i sin tur är ännu bättre än om potatisen serveras kokt.

Det fick bli en gyllene medelväg. Med andra ord blev det kokt färskpotatis till grillad regnbåge.

Trots problem och strapatser smakade de nygrillade firrarna bra. Riktigt bra. Hungern, kylan och den mysiga bryggmiljön gjorde säkert sitt till. Trots det misslyckade fisket fick vi till sist lön för mödan.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.