Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hemlige kocken granskar restauranger

Allt fler svenskar äter ute på restauranger allt oftare men få vet vad det är de betalar för. "Hemlige kocken", Mats-Eric Nilsson, har i sin kommande bok "Saltad nota" satt restaurangbranschen under lupp och upptäckt att halvfabrikat, långa rader av e-nummer och vattensprutade kycklingar är vad som ofta serveras.

Avslöjanden om hästkött i Findus lasagner och Ikeas köttbullar samt avföringsbakterier i möbeljättens chokladtårtor har chockerat konsumenterna de senaste veckorna. I matbutiken kan vi läsa på innehållsförteckningar, men få vet vad de får på tallriken under ett restaurangbesök. Mats-Eric Nilsson har granskat allt från gatukök, snabbmatsrestauranger och kaféer till exklusiva finkrogar.

-Det är mer som fejkas och mindre som lagas på plats än vad jag trodde. Jag har inte hört till de allra mest naiva konsumenterna men jag är ändå förvånad över hur enormt mycket halvfabrikat som används, säger han.

Dubbelt lurade

I "Saltad nota" som ges ut i augusti berättar han om tillsatser i långa rader, kycklingar som sprutats med vatten och färdiga såser och buljonger. Men också om de 174 000 ton matavfall som slängs av Sveriges restauranger och kaféer varje år och hur lyxkrogar som generellt har fler anställda och bättre råvaror kämpar för att gå runt.

"Man får vad man betalar för" är ett uttryck som har använts flitigt i skuggan av matskandalerna. Det stämmer till stor del - men den som väljer att betala mer kan i värsta fall bli dubbelt lurad och få lika mycket tillsatser och halvfabrikat på sin tallrik.

-En hel del medvetna konsumenter väljer bort produkter av lägsta kvalitet i affären men så hamnar dessa produkter i alla fall på deras tallrikar när de går ut och käkar lunch.

Finns hopp

Matfusket har brett ut sig i takt med att fler väljer att äta ute oftare och kravet på låga priser har ökat, menar Mats-Eric Nilsson. Men han tror ändå att det finns hopp om att hejda den negativa utvecklingen om konsumenterna blir mer medvetna.

-I det här fallet handlar det om att berätta hur det ser ut bakom kulisserna på restaurangerna. En upplyst gäst ställer mer krav och det kommer att gynna dem som lagar mat på riktigt.