Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Maria Domellöf-Wik: Rättmätig triumf för Äta sova dö

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

”Palme är inne, på bio hans minne” rimmade Babben Larsson när hon med en blinkning till filmen Avalon dansade ut på Cirkus scen i sjukhusblått ljus för att leda Guldbaggegalan.

Nu blev det i och för sig varken dokumentären Palme eller förhandstippade favoriten Call girl som tog hem storslam i baggar. Kvällen blev istället rena triumfen för 32-åriga Gabriela Pichler från Bergsjön, kvinnan bakom fjolårets absolut starkaste debut Äta sova dö. Berättelsen om 20-åriga Rasa och hennes trötte pappa belönades i de tre tyngsta kategorierna: bästa film, manus och regi. Ett utmärkt val av juryn, även om den samtidigt gör det lätt för sig genom att ducka i Call girl-debatten.

Äta sova dö är en modig film som rör sig i för svensk film ovanliga, men viktiga, miljöer. Med humor och socialt patos skildrar den vardagen i och runt en fabrik där det packas sallad på en insomnad ort i Skåne. Huvudpersonerna berövas allt, men förlorar aldrig sin värdighet. Fritidsledaren Nermina Lukac är perfekt i sitt livs första huvudroll, och har under hösten också uppmärksammats internationellt.

”Film är en lyx som bör vara öppen för alla!” slog en lyckligt stammande Gabriela Pichler fast innan hon närmast drabbades av tunghäfta. Andra gången hon äntrade scenen tackade hon bland annat lärare och kollegor på filmhögskolan i Göteborg: sin ”musa” Kalle Boman och sin mamma.

Trots den senaste veckans svidande kritik mot det nya filmavtalet, vars krav på etablerade producenter sägs missgynna just debutanter, blev gårdagens branschfest ändå något av debutanternas afton. Som väntat prisades Malik Bendjelloul för sin nyskapande dokumentär Searching for sugar man.

Johannes Brost och Ulla Skoog belönades också för övertygande spel i Avalon respektive Dom över död man.