Daniel är en supertalang i fotboll men samtidigt en ganska vanlig tonåring. Eva-Lotta Hultén har läst Marcus Birros ungdomsbok.

Ungdomsbok

Ungdomsbok

Marcus Birro

Calcio amore. Drömmen

Pintxo

Om man är fjorton år, spelar fotboll och älskar italienska ligan är det naturligtvis en dröm att bli utvald till ett internationellt träningsläger för AS Roma. Det är precis vad som händer Daniel i Marcus Birros första ungdomsbok Calcio amore. Drömmen. Under ett uttagningsläger för P15-landslaget blir han uppmärksammad av italienska talangjägare och får åka till Rom. Där tränar han på det beundrade lagets plan, kommer i närheten av idolen Totti, vandrar i Rom, tränar italienska genom att staka sig fram i sportbladet Corriere dello sport och blir även förälskad.

Marcus Birro kan fotboll och vet hur det känns att älska en sport och ett lag. Det gör Daniel till en högst trovärdigt framställd fjortonåring. På planen känner han sig trygg, lycklig och uppfylld av spelet. På fritiden kollar han gärna på Youtubeklipp från olika italienska matcher. Fotbollen skänker honom mening och samhörighet. Den blir också en tillflykt när det vanliga livet känns tungt eller tråkigt. Som när föräldrarna grälar, skolan tråkar ut honom och det här med att närma sig tjejer känns övermäktigt.

Det finns en hel del som kunde gjorts bättre med den här berättelsen. Alltför ofta känner jag mig skriven på näsan när författaren inte lämnar något åt läsaren att själv räkna ut. Jag stör mig på att beskrivningarna av Rom faller in i en stil som bättre passat i en resehandbok och känner mig minst sagt skeptisk till den idylliska skildringen av elitsatsningar för 14–15-åringar – och tror att den är mycket långt ifrån sann. Många av replikerna känns konstruerade och en duktig redaktör hade behövt se över det ofta stolpiga språket. Med det sagt så är detta ändå en bok jag tycker om. Daniel är visserligen en supertalang i fotboll men samtidigt en ganska vanlig, osäker, förvirrad och känslig tonåring som det känns fint att ha fått komma nära.