Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Niclas Ekström och Åsa Lantz är två av författarna som är med i Manusfabriken från början. Emiliano Goessens och Frida Hallberg ligger bakom projektet, en rörelse som de hoppas ska växa. Bild: Rasmus Forsgren

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Manusfabriken ska ge fler tv-succéer

Huka er, HBO och Netflix. Nu startar Manusfabriken i Göteborg, som i förlängningen ska ge oss fler och bättre tv-dramer och långfilmer.

Idag, torsdag, lanseras satsningen Manusfabriken, där etablerade västsvenska manusförfattare stöttar varandra.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi har gått och grunnat på den här idén under en längre tid. Nu har vi fått med oss några av regionens främsta författare, säger Frida Hallberg, producent, som tillsammans med regissören Emiliano Goessens är initiativtagare till Manusfabriken.

Satsar 1,5 miljoner

Projektet blir en del av Göteborgs stads fleråriga satsning på att etablera sig som filmstad och drivs av Lindholmen Science Park. De satsar initialt 1,5 miljoner över tre år.

I Manusfabriken ska yrkesverksamma författare få ett lyft och Göteborg ska bli "en självklar manusstad".

– Att utveckla manus är ofta en lång och ensam process, trots att vi bor så nära varandra. Man behöver kontakt med varandra, bolla idéer och läsa varandras utkast, säger Emiliano Goessens.

"Alla tror att jag bor i Stockholm"

Alla åtta som är med i gruppen från början är etablerade och ligger bakom några av de största svenska dramaproduktionerna på senare år. Ändå upplever de att Göteborg liksom inte riktigt räknas.

– Det är viktigt att visa upp att det FINNS manusförfattare i Göteborg. När jag pratar med folk tror alla att jag bor i Stockholm, men allt sker inte där, säger Åsa Lantz, som i våras var aktuell med det SVT-dramat Det mest förbjudna.

Västsvensk utbildning saknas

Målet är att framöver även utveckla och hjälpa fram manus från oetablerade västsvenska författare. Återväxten är nämligen dålig. Niclas Ekström, som bland annat skrivit manus till hyllade 30 grader i februari, ser två huvudorsaker:

– Dels att det inte finns någon riktig utbildning i Västsverige längre, dels att det finns en Stockholmsfixering, säger han.

Sneglar på Danmark

I andra länder har manusförfattarna starkare ställning och mer att säga till om i produktionen. 
– Jag har varit i Danmark en del på senare tid. Där har de mer kollegialt samarbete och man utbildar sig mycket mer. Man hjälper och lyfter varandra på ett sätt som jag inte upplever att man gör i branschen i Sverige, säger Åsa Lantz.

Både hon och Niclas Ekström ser fram emot att dela med sig och dra nytta av varandras kunskaper. Risken att någon skulle stjäla idéer är betydligt överdriven, menar de.

En myt att andra stjäl idéer

– Jag får ofta den frågan när jag föreläser, men för det första kan du inte skydda en idé, för det andra händer det inte. Det stora problemet är att komma till produktion, det är där du ska lägga krutet, säger Niclas Ekström.

Kanske kan Manusfabriken också leda fram till att det produceras fler dramer som utspelar sig i väst.
– Det finns en tradition av Göteborgsdramer från författare som Carin Mannheimer och Peter Birro. Det är en spännande tanke hur ett sådant drama skulle se ut i dag, säger Åsa Lantz

"HBO söker efter lokala dramer"

Hon fortsätter:
– Dessutom är det en internationell trend att bolag som HBO söker efter lokala dramer, så det finns all anledning att konstnärer och författare bor och verkar på andra ställen än bara i de största städerna.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.