Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Mack Beats tar plats i centrum

Producenten Mack Beats har lurat bakom kulisserna på den svenska hiphopscenen. Med debuten "Centrum" träder han fram - än så länge aningen obekväm med uppmärksamheten.

Allting började i mitten av 1990-talet. 11-årige Marko Saez besökte Vattenfestivalen i Stockholm där Latin Kings spelade. Hans blick klistrade sig fast vid killarna på scenen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

-Det var något jag inte hade sett förut och jag drogs till det. Jag tänkte: "Vad fan är det här för något?". Jag blev intresserad och ville gå fram och titta, jag stod kvar och gillade det jag hörde. Efteråt började jag kolla upp skivorna, berättar Marko "Mack Beats" Saez när TT Spektra träffar honom i hans lilla studio i Årsta i södra Stockholm.

Skoldatorn var nyckeln

Det dröjde några år innan han själv började producera musik. I gymnasiet fick han och de andra eleverna varsin bärbar dator. Under långtråkiga lektioner roade han sig med att ladda hem program som kan kunde arbeta i.

-Jag kunde inte producera på datorn hemma för att den var lite trög och seg, om man tryckte på en ton så kom ljudet tio sekunder senare. Vi fick bra datorer som man kunde skapa musik med. Det var där jag började lära mig, säger han och erkänner att de första försöken inte var något att hänga i julgranen. -Det tog faktiskt jättelång tid innan jag lärde mig, innan jag ens kunde kalla det för beats. Jag gav upp ganska många gånger i början. Men jag var ändå envis, man måste vara det för att komma någonstans, säger han.

Gör det han vill

Mack Beats har producerat åt namn som Ison & Fille, Aleks, Mohammed Ali, Stor, Lazee och Grillat & Grändy. För två år sedan började han planera sin första egna skiva.

-När man jobbar med andras plattor så kan man göra det man själv vill på en eller två låtar, sedan jobbar de med andra producenter. Nu har jag fått bestämma allt, säger han.

På skivan får han besök av bland andra Newkid, Stor, Timbuktu, Lilla Namo och Rosh, en 16-årig tjej som efter idogt mejlande till honom äntligen fick svar.

-Jag ville jobba med alla de jag jobbat med innan. För att det inte ska låta som allt annat jag gjort tidigare så har jag hämtat in folk och lyft upp folk som jag tror på. Hon är en av dem, säger han och tittar på Rosh.

Rappar inte

Mack Beats står för arrangemang, produktion och mixning. Texter och rap överlåter han till sina gäster.

-Jag håller mig borta från det, man ska göra det man är bra på. Jag kan inte sätta ord och för att kunna rappa så måste man skriva texter, säger han och förklarar att hans styrka är att hjälpa sina gästartister och komma med förslag.

Inför släppet av "Centrum" har intervjuerna avlöst varandra i. Än har han inte riktigt vant sig vid uppmärksamheten.

-Det är roligt men det känns ovant. Nyss var jag på förstasidan av en tidning. Det är kul men konstigt, jag måste anpassa mig till det här.