Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Luleåbiennalens konstnärliga ledare Emily Fahlén, Asrin Haidari och Thomas Hämén. Pressbild.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Luleåbiennalen återuppstår i mörkret

När Luleåbiennalen återuppstår efter fem års träda sker det i vintermörkrets och det norrbottniska landskapets tecken.

I år presenterar Luleå Internationella konstbiennal 37 inbjudna konstnärer. Men inte bara i Luleå – och inte bara i de etablerade konstsalongerna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Norrbotten är så varierat och det finns så mycket intressanta historier och så många intressanta organisationer och initiativ om man reser runt i området så vi bestämde oss för att ta fasta på det, säger Emily Fahlén, som är en av biennalens konstnärliga ledare.

Bland utställningsplatserna finns det gamla Rödbergsfortet i Bodens fästning, där konstnären Karl Sjölund visar "En känsla av krig" – ett nytt verk där besökaren vandrar igenom en suggestiv iscensättning av ett krig som aldrig kommer.

- Ett samlande tema utgår från det norrbottniska landskapet och historier som är närvarande här, till exempel i relation till militär historia och frågor som rör naturexploatering som vattenkraftens utbredning och hur den har förändrat naturen, säger Emily Fahlén.

Metaforiskt mörker

Biennalen infaller under årets mörkaste månader – och just mörker är ett annat genomgående tema.

- Vi tittar på mörkret som något metaforiskt, man kan prata om mörka tider och syfta på en politisk eller historisk tid vi lever i, säger Emily Fahlén.

Politiskt mörker, krig och naturexploatering. Vid en första anblick kan det framstå som en ganska dyster tillställning, men biennalens teman rymmer så mycket mer, enligt Emily Fahlén.

- Vi tittar också på mörkret som något dubbelt. Något som kan innebära andra typer av möjligheter, som drömmar och fantasi. En del verk utgår från ett dokumentärt material, medan andra tar sig mer poetiska och drömmande ingångar, säger hon.

"Love at first sight"

Som exempel nämner hon transcendentalt måleri av Isak Hall, och "Nattens drottning" – ett performance som biennalen presenterar under Nattfestivalen i Korpilombolo. Där ska konstnären Ingela Ihrman vid midnatt den 1 december iklä sig rollen som en blommande nattkaktus.

- Den här festivalen är en hyllning till natten med olika typer av kulturella händelser. Det var "love at first sight" när vi var där och besökte systrarna Nylund, som driver den, säger Emily Fahlén.

Luleåbiennalen är Skandinaviens äldsta i sitt slag, den första anordnades 1991. Under de senaste fem åren har den dock legat i träda. Men för ett år sedan inleddes ett nytt kapitel när regin togs över av Konstfrämjandet.

"Väl mottagna"

I samma veva värvades Emily Fahlén tillsammans med Asrin Haidari och Thomas Hämén som konstnärliga ledare. De två förstnämnda kom närmast från Tensta konsthall och ingen av dem hade någon tidigare koppling till Norrboten. Men Fahlén beskriver det senaste året som en fantastisk upplevelse.

- Vi har blivit så väl mottagna och har mött en öppenhet som har varit väldigt bra att arbeta utifrån, eftersom vi har haft ganska ont om tid, säger hon.

- Nu hoppas vi att Luleåborna och tillresta ska tycka att utställningarna är intressanta och relevanta. Man måste inte se alla delar för att förstå innehållet, men vi uppmuntrar så klart folk att åka runt och se så många platser som möjligt.