Ljudböcker bromsar säljtappet

ANNONS
|

I dag drar den sedvanliga bokrean igång, en tradition med anor från 1920-talet. Men den är inte vad den varit.

– Den är inget vi satsar stort på. Vi passar på att rensa ut lite, säger Kajsa Rundkvist, som äger Åsa och Kajsas bokhandel vid Mariaplan i Göteborg tillsammans med Åsa Sjöberg.

De förlitar sig i stället på sina stamkunder. Försäljningen för fysiska bokhandlar har gått ner något det senaste året, enligt den årliga rapporten från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen, men än så länge har bokhandeln vid Mariaplan klarat sig bra.

– Många av våra kunder är föräldrar som kommer in med sina barn, säger Kajsa Rundkvist. De tycker det är viktigt att barnen läser.

ANNONS

Ljudböcker dubblar

Barn- och ungdomslitteraturen är en anledning till att det totala antalet sålda ändå har ökat, men även branschens nykomlingar – leverantörerna av e-böcker och digitala ljudböcker. För första gången har man tagit in siffror från Storytel, Bookbeat och Nextory i den årliga försäljningsstatistiken. De står fortfarande för en minoritet av bokförsäljningen, men har ändå dubblat inkomsterna från 2015. Bokhandlare, dagligvaruhandel, internetbokhandlar och bokklubbar minskade sin försäljning med två procent, ungefär 72,7 miljoner kronor.

Storytel är den enskilt största aktören, som dessutom stärkte sitt grepp om den svenska litteraturmarknaden när de köpte anrika förlaget Norstedts i början av förra sommaren. Bookbeat ägs i sin tur av Bonnier, medan Nextory är fristående.

Lättillgängligheten är ett viktigt skäl till att försäljningen av digitala böcker ökar, enligt de tre medverkande leverantörerna. Dessutom vänder de sig ofta till en publik som är vana vid att konsumera kultur genom mobilen.

Alex- och Siggeeffekt

Hos Bookbeat anar man till exempel att podcastlyssnarna överlappar med de som strömmar ljudböcker. Av de tio populäraste fackbokstitlarna står Alex Schulman och Sigge Eklund för fyra. Duons podcast är också Sveriges populäraste efter P3 Dokumentär. Tittar man på försäljningen av fysiska böcker och ljudböcker finns duon inte med överhuvudtaget bland topp tio.

"Vi skiljer oss här i toppen rätt mycket från den vanliga topplistan vilket inte är förvånande när vi främst riktat oss till yngre målgrupper som är vana att lyssna på exempelvis podcasts" säger Bookbeats vd Niclas Sandin i försäljningsrapporten.

ANNONS
ANNONS