Little Jinder i storbråk med klädjätten

I oktober medverkade Josefine Jinder, mer känd under sitt artistnamn Little Jinder, i H&M:s reklamkampanj #ladylike. Men samarbetet blev kortvarigt, skriver branschtidningen Resumé.

ANNONS
|

Artisten avbröt sin medverkan efter bara ett instagraminlägg med tillhörande bild

"Allt som spelar roll för mig är att alla ladys ska få vara precis som de vill. Speciellt vi som kanske avviker från den klassiska definitionen av "Kvinnlig". Så börjar hennes inläggtill en bilddär hon i all hast, iförd grön keps och grå munkjacka, står vid spegeln och bättrar på läppstiftet. Bilden signalerar att hon är på språng, aktiv snarare än ett passiv. Inlägget fortsätter: "Här står jag.../.../ och drömmer om att få ta den platsen jag känner för, utan att ständigt bli definierad som en störig eller provocerande tjej."

ANNONS

Uppdraget var enligt artisten "fruktansvärt dåligt betalt" och hon avbröt sin medverkan efter denna enda bild. Nu luftar hon sin ilska över klädföretaget i podcasten Värvet, och riktar hård kritik mot H&M:

– Hur soft är det egentligen att H&M som företag med allt det som de har gjort och fortfarande gör med tredje världen ska sälja kläder med en feministisk agenda?Och så är det massor av liberala som tycker att det är jättebra att man sprider det här budskapet, men man kan problematisera det också, säger hon i samtaletmed Kristoffer Triumf.

– Jag är en feministisk profil som skulle kunna ha tagit de här pengarna för de får gärna betala min hyra, men jag kan inte stå för vad det här företaget står för.

ANNONS